W naszej szkole w dniach od 29 września do 3 października obchodzimy Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej, który zbiega się w tym roku z VI Tygodniem Szczęścia.
W ramach tego tygodnia zaplanowaliśmy podjęcie następujących działań na poziomach wszystkich klas I-VIII
1. Lekcje wychowawcze wspierające pozytywne zachowania uczniów i budowanie poczucia wspólnoty PIERWSZA POMOC DLA ZDROWIA PSYCHICZNEGO dla uczniów wszystkich oddziałów, „W ławicy ryb” – przedszkole, uczniowie klas 1-3; „Życzliwość jest jak echo” – uczniowie klas I-III; „Mural Pozytywnych Myśli” – uczniowie klas IV - VIII
2. Gazetki uwrażliwiające uczniów na przemoc rówieśniczą. rozwieszenie plakatów o tygodniach w różnych miejscach szkoły
3. VI Tydzień Szczęścia w naszej szkole: poniedziałek-Dzień kolorów, wtorek Łańcuch szczęścia, środa Dzień muzyki, czwartek Dzień Języka Migowego, piątek Dzień Życzliwości
Zapraszamy na śledzenie relacji z naszych działań w tym tygodniu:)

Działania podjęte w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej:
- wspólne prowadzenie warsztatów kształtujących postawę empatii, wzmacniających przynależność do grupy
rówieśniczej oraz warsztatów z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego - przygotowanie gazetki przed gabinetem wspomagających rozwój emocjonalny,
wzmacniających wartość nawiązywania relacji międzyludzkich. Tematyka obejmuje również kwestie
cyberbezpieczeństwa oraz szukania wsparcia w sytuacjach kryzysowych - stworzenie „wdzięcznika”, który ma na celu rozwijanie samoświadomości, pozytywnego nastawienia i dobrostanu psychicznego. W holu szkoły uczniowie mieli możliwość dzielenia się własnym doświadczeniem i mogli wpisać za co są wdzięczni.
- Pedagodzy i psycholodzy szkolni
TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
DZIEŃ 1
W dniu 29 września klasa 3d przystąpiła do wykonania zadań w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Uczniowie wypowiadali się na temat pracy przedstawiającej ławicę ryb. Następnie zamienili się na chwilę w ryby i poruszali się po sali w rytm muzyki relaksacyjnej, na przemian indywidualnie i w grupach tworząc ławice. Nauczyciel pytał o ich samopoczucie i uzyskał odpowiedzi, że lepiej jest poruszać się w grupie, jest to bardziej bezpieczne, łatwiej zdobyć pożywienie i uzyskać pomoc. Następnie uczniowie wykonali własne ryby, które zamieniły się w ławice i pojawiły na gazetce. Wspólne działanie i kolory towarzyszące pracom współgrały z Tygodniem Szczęścia.














29.09 – klasowy projekt „Podziel się uśmiechem” - działania 1b
Wykonanie przez uczniów upominków i niespodzianek dla uczennicy, która z powodów zdrowotnych nie może uczestniczyć w zajęciach szkolnych.
Wykonanie uśmiechniętych zakładek do książki.
Wzmacnianie empatii i wrażliwości społecznej – kształtowanie postaw opartych na trosce, wsparciu i zrozumieniu wobec osób znajdujących się w trudnej sytuacji zdrowotnej.
Budowanie więzi klasowej i poczucia wspólnoty – pokazanie, że każdy członek klasy jest ważny, nawet jeśli chwilowo nie może uczestniczyć w zajęciach szkolnych.
Rozwijanie kreatywności i ekspresji twórczej uczniów – poprzez samodzielne projektowanie i wykonywanie upominków oraz zakładek do książek.
Kształtowanie pozytywnej atmosfery w klasie – promowanie radości, uśmiechu i dzielenia się dobrem z innymi.
Uwrażliwianie na potrzebę wspierania koleżanek i kolegów w chorobie lub trudnych momentach życia – rozwijanie umiejętności okazywania wsparcia w sposób symboliczny i emocjonalnie wartościowy.
Rozwijanie zdolności manualnych i umiejętności pracy zespołowej – wspólne planowanie i realizacja projektu uczą współdziałania, dzielenia się zadaniami i odpowiedzialności.






Uczniowie klasy 3b w ramach inicjatywy „Tydzień Szczęścia w szkole”, który odbywa się pod hasłem „Szczęśliwi, bo różnorodni” przyszli ubrani na kolorowo. Na zajęciach plastycznych wykonali emotki szczęścia, czyli kolorowe buźki, symbole emocji �� . W rozmowie kierowanej została omówiona symbolika emotek, czyli radość, wdzięczność, uprzejmość, ciepłe uczucia. Uczniowie podawali przykłady, kiedy ich używać np. gdy chcesz pokazać, że jesteś miły, zadowolony lub po prostu pozytywnie nastawiony. Zwieńczeniem poniedziałkowych działań było wykonanie klasowej gazetki tematycznej.





Działania w klasie 3c





Dzień kolorów, przygotowanie ogniw do łańcucha szczęścia w oddziale przedszkolnym Żabki






Nasza szkoła już po raz kolejny wzięła udział w ogólnopolskiej inicjatywie „Tydzień Szczęścia w Szkole”, która w tym roku odbywa się pod hasłem: „Szczęśliwi, bo różnorodni”
Celem tego wyjątkowego tygodnia było budowanie wśród uczniów i całej społeczności szkolnej postawy życzliwości, otwartości, wzajemnego szacunku i dostrzegania radości w codzienności.
W poniedziałek 29.09 odbył się Dzień kolorów. Dzieci ubrały się kolorowo lub za swojego ulubionego bohatera. Na długich przerwach grała muzyka dodająca energii.
Z tej okazji odbyły się zajęcia tematyczne. Dzieci sortowały figury geometryczne w kręgach, przykręcały i odkręcały kolorowe śruby, układały kolorowe kwadraty, koła i trójkąty, a także kolorowe kubeczki itd.
Weronika Klewenhagen



W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w klasie 1d rozmawialiśmy nt. empatii oraz potrzeby bezpieczeństwa, która musi zostać zaspokojona, aby można prawidłowo funkcjonować. Na podstawie obrazu omawialiśmy, co to jest pomoc i, czy jest potrzebna. Uczniowie mówili o sytuacjach, w których czują się szczęśliwi, a pomysły te zostały zapisane na łańcuchu szczęścia. Następnie każdy otrzymał serduszko, które ma dać do końca tygodnia wybranej osobie, mówiąc coś miłego.

Działania projektowe w klasie 1a


Dzień 2
Żabki wykonują łańcuch szczęścia.






W ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy uczniowie klasy 7c przygotowali własnoręcznie ulotki informacyjne dotyczące przeciwdziałania agresji i przemocy. Następnie rozdali je swoim młodszym kolegom i koleżankom, dzieląc się ważnymi wskazówkami i promując postawy oparte na szacunku i życzliwości.
Link do fotorelacji po kliknięciu w zdjęcie

Dziś kolejny dzień tego wyjątkowego tygodnia. Uczniowie kl. 3d opisywali swoje mocne strony. Wysłuchaliśmy tekstu: Jaki jestem? Każdy uczeń otrzymał kartkę, na której napisał swoje zalety. Następnie uczniowie przekazywali kartki dalej w kręgu. Każdy, kto dostał kartkę, dopisywał na niej jedną miłą rzecz o jej właścicielu. Zadanie okazało się trudne, zdecydowanie łatwiejsze jest wypisywanie i wyszukiwanie wad niż dobrych cech zarówno swoich jak i rówieśników. 30 września zakończył się miłym, słodkim akcentem. NAJEDZONE DZIECI, TO SZCZĘŚLIWE DZIECI.





























W ramach obchodów Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej uczniowie klasy 1a i 1b wzięli udział w wyjątkowym wydarzeniu – Dniu Zabaw i Radości, który połączono ze świętowaniem Dnia Chłopca. Z tej okazji obie klasy wybrały się na wycieczkę do Centrum Rozrywki Maxi Fun w Swarzędzu. Ten dzień był pełen radości, śmiechu i niezapomnianych chwil spędzonych na wspólnej zabawie.😄
Była to doskonała okazja do wzmacniania pozytywnych relacji między dziećmi. Uczniowie mieli możliwość współpracować, pomagać sobie nawzajem, a przede wszystkim cieszyć się wspólnym czasem, co jest niezwykle ważne w budowaniu bezpiecznej, wspierającej i wolnej od przemocy atmosfery w klasie.
Na dzieci czekały liczne atrakcje: zjeżdżalnie🛝, trampoliny, baseny z piłeczkami, ścianki wspinaczkowe oraz tory przeszkód. Uczniowie mogli do woli skakać, biegać, wspinać się i korzystać z ogromnej przestrzeni przeznaczonej do rożnych aktywności.🤣
Dzieci integrowały się podczas wspólnych gier i zabaw, a uśmiech nie schodził im z twarzy przez cały czas pobytu w Maxi Fun.🤓 Nie zabrakło także małego poczęstunku😋 i chwili na odpoczynek, po której uczniowie z nową energią ruszyli do kolejnych atrakcji. Na zakończenie dziewczynki oraz wychowawczynie złożyły kolegom życzenia i wręczyły drobne upominki.🎁
Radość, śmiech i beztroska zabawa pozwoliły dzieciom lepiej się poznać, a także utrwalać zasady koleżeństwa, empatii i wzajemnego szacunku. Ten dzień był nie tylko świetną formą aktywnego świętowania, ale także ważnym elementem wychowawczym – pokazującym, że wspólnie spędzany czas, życzliwość i dobra zabawa to najlepszy sposób na budowanie relacji bez przemocy.





















W ramach obchodów Tygodnia Szczęścia uczniowie klasy 3b przygotowali wyjątkowy łańcuch szczęścia. Każde ogniwo łańcucha zostało wykonane z kolorowego papieru na którym był opisany dobry uczynek lub miłe słowo skierowane do koleżanek i kolegów z klasy.
Łańcuch razem z innymi zawisł na szkolnym holu, jako symbol wspólnoty, życzliwości i dobrych emocji, przypominając, że szczęściem warto się dzielić każdego dnia.






ŁAŃCUCH SZCZĘŚCIA 3C





TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
DZIEŃ 3
Dzisiejszy dzień w 3d upłynął w wyjątkowo miłej i ciepłej atmosferze.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki w naszej szkole odbyła się akademia, która wprowadziła nas wszystkich w radosny nastrój. Uczniowie mieli okazję obejrzeć występy rówieśników. Zapoznali się z różnymi nurtami w muzyce: od Mozarta po rap. Usłyszeli oryginalny dźwięk bongosów i afrykańskiego bębna, djembe. Śpiewali, wystukiwali rytm do znanej melodii. Było to nie tylko święto muzyki, ale także święto wrażliwości i współpracy. Dopełnieniem tego artystycznego dnia były kamienie szczęścia zdobione przez uczniów, które niosą pozytywną energię.







MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI
Kliknij w zdjęcie



W ramach tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej oraz Tygodnia Szczęścia i Dnia Języka Migowego uczniowie lasy 2e wzięli udział w zajęciach z p. Julitą Kisiel.




MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA MIGOWEGO
Kliknij w zdjęcie aby otworzyć galerię

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
DZIEŃ 4
Kolejny dzień w 3d obfitował w nowe doświadczenia. Mieliśmy między
innymi okazję poznać kilka słów w języku migowym, co było dla nas
niezwykle ciekawe i pouczające. Uważamy ten dzień za wyjątkowy
i zdecydowanie udany!












W ramach tygodnia przeciwdziałania przemocy i tygodnia szczęścia rówieśniczej braliśmy udział w lekcji dotyczącej różnych niepełnosprawności i tego, że każdy jest inny i to jest fajne.
Z przyjemnością nauczyliśmy się prostych zwrotów w języku migowym.
Odwiedziły nas koleżanki ze starszych klas, które opowiadały o pracy pedagoga i psychologa. Przyniosły nam wykonany przez starszych uczniów plakat zachęcający do szukania pomocy w sytuacjach kryzysowych.
W ramach tygodnia przeciwdziałania przemocy rówieśniczej mieliśmy zadanie zorganizować na placu zabaw taką zabawę, aby cała klasa wzięła
w niej udział. Zrobiliśmy głosowanie i zdecydowaliśmy się na berka mrożonego. Wspaniale się bawiliśmy.
Uczniowie klasy 1d




Dzień 5 Tydzień Szczęścia
W ramach obchodów Tygodnia Szczęścia w klasie IIIb rozmawialiśmy o tym, czym jest życzliwość i jak można się nią dzielić na co dzień. Dzieci dzieliły się swoimi pomysłami i doświadczeniami, pokazując, że nawet drobne gesty mają wielkie znaczenie. Symbolem naszych rozmów było serduszko, które przekazywaliśmy sobie nawzajem, mówiąc sobie dobre i miłe słowa.










"Dobro, które czynisz, życzliwość, którą okazujesz, miłość i dobra wola, które wysyłasz w świat, powrócą do ciebie z nawiązką pod postacią różnych zdarzeń."
"Moc przyciągania szczęścia" Joseph Murphy


Tydzień życzliwości w klasie 2d
Kliknij w zdjęcie

Klasa 3 a z dużym zaangażowaniem uczestniczyła w VI Tygodniu Szczęścia w Szkole. Uczniowie aktywnie brali udział we wszystkich działaniach, chętnie współpracowali i dzielili się pozytywną energią. Dzięki projektowi dzieci uświadomiły sobie, jak ważne jest dzielenie się dobrym słowem, życzliwość wobec innych i docenianie różnorodności.
Tydzień przebiegał w radosnej, przyjaznej atmosferze i na długo pozostanie w pamięci uczniów.



W dniach 29 września – 3 października uczniowie klasy 2B z radością włączyli się w ogólnopolską inicjatywę „Tydzień Szczęścia w Szkole”, która w tym roku przebiegała pod hasłem „Szczęśliwi, bo różnorodni”. 💛
Każdy dzień przynosił nam inne wyzwania i aktywności:
✨ Poniedziałek – kolorowe stroje i klasowa gazetka z miłymi słowami.
✨ Wtorek – wspólna zabawa z okazji Dnia Chłopaka oraz tworzenie Łańcucha Szczęścia.
✨ Środa – muzyka, taniec i śpiew, czyli dzień pełen radości.
✨ Czwartek – nauka podstaw języka migowego, czyli inny sposób na wyrażanie szacunku i porozumienie.
✨ Piątek – dzień życzliwości i kolorowych karteczek z dobrym słowem.
Rozmawialiśmy także o przeciwdziałaniu przemocy – inspiracją była ławica ryb, która pokazuje, że razem jesteśmy silniejsi. 🐟💪 Na zakończenie stworzyliśmy własną klasową ławicę!
To był tydzień pełen uśmiechu, serdeczności i wspólnego działania. ❤️ Razem możemy naprawdę wiele!

Roztańczone przerwy w ramach Tygodnia szczęścia

W ramach obchodów Dnia Życzliwości uczniowie i uczennice klasy 1b wzięli udział w zajęciach poświęconych rozmowie o tym, jak być dobrym i wspierającym wobec innych, zwłaszcza gdy ktoś w klasie lub szkole przeżywa trudny dzień. Dzieci wspólnie zastanawiały się, jak rozpoznać, że ktoś potrzebuje pomocy, co można do takiej osoby powiedzieć, by poczuła się lepiej, oraz do kogo dorosłego można się zwrócić w sytuacji, gdy ktoś doświadcza trudnych emocji.
Zajęcia miały na celu rozwijanie empatii i uważności na potrzeby innych oraz budowanie kompetencji emocjonalnych dzieci w zakresie rozpoznawania sygnałów kryzysu i reagowania poprzez informowanie zaufanych dorosłych.
Dodatkowo uczniowie wykonali "Drzewko Życzliwości", na którym zawisły liście z miłymi słowami i gestami wobec koleżanek i kolegów, a także przygotowali laurkę dla chorej koleżanki z klasy, by okazać jej wsparcie i pamięć. Na zakończenie dnia dzieci dołączyły swoje ogniwa do szkolnego "Łańcucha Szczęścia", symbolizującego dobre uczynki i pozytywne relacje w społeczności szkolnej.
Wyjątkowo smaczną niespodziankę przygotowała również jedna z mam, piekąc razem z synem pyszne "uśmiechnięte" ciasteczka. Oczywiście przyniesione przez Witka ciasteczka wywołały również uśmiech na naszych buziach.


Uczniowie klasy 4b w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej stworzyli gazetkę na lekcji wychowawczej.

Uczniowie klasy 4a brali aktywnie udział w zajęciach mówiąc o swoich emocjach, o tym co powoduje, że są szczęśliwi, odgrywając scenki związane z odczuwaniem różnych emocji





VI Tydzień Szczęścia w Szkole
„Szczęśliwi, bo różnorodni”
W naszej szkole było kolorowo, muzycznie, radośnie i naprawdę szczęśliwie!
Od 29 września do 5 października obchodziliśmy VI Tydzień Szczęścia w Szkole pod hasłem „Szczęśliwi, bo różnorodni”.
To był niezwykły czas pełen pozytywnej energii, uśmiechów i życzliwości – czas, w którym każdy z nas mógł odkryć, że szczęście tkwi w codziennych, małych gestach i wspólnym byciu razem.
Już od pierwszego dnia szkoła rozbłysła wszystkimi kolorami tęczy! Uczniowie i nauczyciele mogli przyjść w barwnych strojach, a na przerwach rozbrzmiewała muzyka, która wprowadzała wszystkich w fantastyczny nastrój. Wspólnie rozpoczęliśmy tworzenie Łańcucha Szczęścia, który każdego dnia rósł o kolejne ogniwa pełne dobrych uczynków i miłych słów.
W kolejnych dniach dzieliliśmy się dobrem, uśmiechem i pozytywną energią. Nasze korytarze zdobiła wystawa „Galeria Szczęścia Czwórki”, a wszyscy chętnie dopisywali swoje małe i duże powody do radości.
Nie zabrakło też muzyki!
Podczas Dnia Muzyki wspólne śpiewy i taniec na szkolnym holu sprawiły, że cały budynek pulsował radością. Każdy mógł poczuć, jak muzyka łączy ludzi i daje siłę do działania. To był dzień pełen spontaniczności, uśmiechu i rytmu, który jeszcze długo będzie nam towarzyszyć w sercach.
W Dniu Języka Migowego nauczyliśmy się porozumiewać bez słów – poznaliśmy podstawowe gesty, kolory, nazwy pór roku i miesięcy i migowe nazwy szkolnych przedmiotów. To doświadczenie otworzyło nas na świat osób głuchych i uświadomiło, jak piękna jest różnorodność.
Zwieńczeniem całego tygodnia był Dzień Życzliwości – korytarze ozdobiły kolorowe karteczki z dobrymi słowami, komplementami i podziękowaniami. Uczniowie i nauczyciele obdarowywali się uśmiechem i dobrym słowem, a finałowy Łańcuch Szczęścia pokazał, jak wiele dobra udało się wspólnie stworzyć.
Przez cały tydzień towarzyszyła nam muzyka, serdeczność i przekonanie, że szczęście jest w nas – wystarczy się nim dzielić.
Był to czas niezwykle inspirujący i wzruszający, pełen współpracy, pomysłów i wspólnych przeżyć. Odkryliśmy, że kiedy działamy razem, nasza szkoła staje się miejscem, w którym każdy może czuć się ważny, akceptowany i szczęśliwy.
Ten tydzień zostawił po sobie mnóstwo dobrej energii, która z pewnością będzie procentować przez cały rok szkolny – w codziennych relacjach, życzliwych gestach i w naszej szkolnej atmosferze.
Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom za zaangażowanie, otwartość i uśmiechy.
To był wyjątkowy tydzień, który długo pozostanie w naszej pamięci!