Plan daltoński w oddziałach przedszkolnych

Jestem odpowiedzialny, samodzielny, umiem współpracować– elementy planu
daltońskiego – innowacja pedagogiczna w oddziałach przedszkolnych.

Motto edukacji daltońskiej

„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej,
niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”.

Helen Parkhurst

Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy każdego dziecka, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, umożliwia dostosowanie nauki do tempa i rzeczywistych możliwości dziecka, rozwija umiejętność podejmowania decyzji, wdraża dziecko do polegania na sobie, budzi inicjatywę i samodzielność dziecka, zarówno w działaniu, jak i myśleniu oraz zmusza do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.
Wyróżnia się trzy główne filary edukacji daltońskiej:
Odpowiedzialność: Powierzanie dziecku różnych obowiązków, planowanie prac i wywiązywanie się z tego motywuje je jeszcze bardziej i powoduje, że dziecko staje się świadomym i odpowiedzialnym uczestnikiem procesu edukacyjnego.
Samodzielność: dzieci samodzielnie rozwiązują problemy, wykonują zadania i poszukują
właściwego rozwiązania, co bardzo dobrze działa na motywację. Czas jaki potrzebują na wykonanie jest zależny od tempa pracy i możliwości. W tym samym czasie dzieci wykonują różne zadania, a nauczyciel ma czas aby udzielać wsparcie dzieciom pojedynczo.
Współpraca: Dzieci nie tylko uczą się współżycia w grupie i wzajemnego szacunku, ale
także pracy zespołowej. Zdobywają umiejętności współpracy z innymi dziećmi i wspólnego osiągania wyznaczonych celów.
Pedagogika daltońska stwarza dzieciom sytuacje, w których w praktycznym działaniu,
własnym wysiłkiem zdobywają życiowe doświadczenie, nawyki i wzory postępowania.
Poprzez zabawę i pracę będą się uczyć, a jednocześnie czerpać radość z odkrywania
i doświadczania.
Pani Dyrektor zakupiła dla naszych grup odpowiednie pomoce dydaktyczne, które ułatwią nam pracę, m.in.: zegar daltoński (nietypowy zegar), który pozwoli zrozumieć dzieciom długość upływającego czasu. Kiedy mówimy do dziecka: „masz na to: 5, 10 czy 15 minut” możemy być pewni, że nie rozumie ono jak długo ma daną czynność wykonywać. Zegar ze specjalną tarczą i mechanizmem zegara pozwala zilustrować dzieciom przedział czasowy: 5-, 10-, 15- i 30-minutowy. Podczas pracy określamy czerwony, zielony, niebieski czy żółty czas na wykonanie zadania, ustawiając ręcznie wskazówkę na początku odpowiedniego koloru; dni tygodnia - przesuwankę , która pozwoli zilustrować dzieciom, jaki jest obecnie dzień tygodnia. Kolor danego dnia jest niezwykle istotny i niezmienny. To pozwala na wyższym etapie do przejścia w symbolikę, w której jedynie kolor przedstawia dany dzień tygodnia. Zamontowana przy listwie strzałka w prosty sposób pozwala na przemieszczanie jej wzdłuż prowadnicy. Na listwie celowo nie ma soboty i niedzieli, w te dni bowiem nie odbywają się zajęcia. Otrzymaliśmy również liczne pomoce dydaktyczne m.in.: do ćwiczeń logicznych, zabaw kreatywnych; Geoplan – warsztat, który umożliwi dzieciom wykonywanie coraz trudniejszych aktywności, zapoznając je z podstawowymi figurami geometrycznymi; Paletę, która rozwija u dzieci spostrzegawczość i koncentrację, uczy logicznego myślenia i zapamiętywania oraz kształtuje osobowość i charakter.

Monika Jabłońska

Skip to content