Uczniowie z klas 7 i 8 uczestniczyli w projekcie pt. Poznajemy zawody i instytucje związane z opieką nad osobami z dysfunkcjami i  niepełnosprawnościami

Na początku listopada br. uczniowie klas 8 pod opieką doradcy zawodowego uczestniczyli w projekcie „Poznajemy zawody i instytucje związane z różnymi niepełnosprawnościami”. Celem zajęć było zapoznanie uczniów zawodami, które opierają się na wsparciu medycznym, społecznym i edukacyjnym osób z różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami (tj. m.in. rehabilitant, fizjoterapeuta, psycholog, psychiatra, pedagog specjalny,  logopeda, neurologopeda, terapeuta zajęciowy, dogoterapeuta, hipoterapeuta, pracownik socjalny itd.) Doradca zawodowy wyjaśnił młodzieży różnicę między rehabilitantem a fizjoterapeutą (podstawowa różnica między fizjoterapią a rehabilitacją jest zatem taka, że fizjoterapia jest elementem składowym rehabilitacji i pozwala pacjentowi wrócić do możliwie pełnej sprawności fizycznej. Fizjoterapia ma na celu wywołanie określonej reakcji mięśni wskutek konkretnych działań leczniczych). Wymienił instytucje, ośrodki medyczne i społeczne w najbliższym otoczeniu oraz sytuacji na rynku pracy. Uczniowie klasy 8c wysłuchali pogadanki dyrektora Przedszkola Specjalistycznego „Familia” p. dr Beaty Urbaniak, która wyjaśniła jak funkcjonuje przedszkole, z jakimi trudnościami borykają się dzieci ze spektrum autyzmu oraz na czym polega praca różnych terapeutów. Klasa 8b zwiedziła nowy Integracyjny Ośrodek Rehabilitacji i Terapii przy ul. Zamkowej 39, który został oficjalnie otwarty 7 marca 2024 i jest usytuowany obok Szkoły Podstawowej nr 3. Uczniowie zostali oprowadzeni przez różnych terapeutów i rehabilitantów m. in. przez p. Justynę Gordon i p. Joannę Ogrórkiewicz, którym serdecznie dziękujemy za pomoc i zaangażowanie w realizację projektu. Uczestnicy wycieczki mogli posłuchać o tym na czym polega praca rehabilitantów, mogli zobaczyć nowoczesne sale stowarzyszenia tj.  sala wczesnej interwencji, jako szereg wielospecjalistycznych oddziaływań diagnostycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i terapeutycznych, które mają na celu jak najszybsze wykrycie trudności rozwojowych i minimalizowanie ich tak, aby dziecko uzyskało możliwie najlepszy dla niego rozwój w sferze ruchowej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. Sala do integracji sensorycznej, gdzie dzieci poddawane są terapii, która ma na celu wzbudzanie zaplanowanych wrażeń i uczuć.  Sala doświadczania świata wyposażona w urządzenia do pobudzania zmysłowego (terapia światłem, zapachem, dotykiem). Sala do zajęć z rehabilitacji ruchowej z hydromasażem w sali rehabilitacyjnej wyposażonej w wannę oraz pomieszczeniu z urządzeniem do hydroterapii rąk i nóg, kabiny do rehabilitacji ugul – indywidualna praca terapeuty z pacjentem z dysfunkcjami narządu ruchu, sala do gimnastyki wyposażona w drabinki, rowerki stacjonarne i worek bokserski oraz inne urządzenia do ćwiczeń sportowych.  W ramach wczesnej interwencji Stowarzyszenie pracuje nawet z niemowlakami. Jest bardzo ważne zadanie ponieważ rehabilitacja jest tym skuteczniejsza im wcześniej podjęta. Klasa 7a wysłuchała historii zawodowej p. Jerzego Kota pedagoga specjalnego z naszej Szkoły i zobaczyła nowoczesne sale rehabilitacyjne utworzone ze środków zebranych przez Fundację „Dzieciaki Czwórki” (salę rehabilitacyjną, doświadczania świata, wyciszenia i kuchnię). Niektórzy wolontariusze z klasy 7a wraz z doradcą zawodowym wykonali 70 pięknych kartek świątecznych dla tych instytucji. Z powodów organizacyjnych i logistycznych w grudniu w planach jest jeszcze wizyta klasy 7c w OWE „Początek Świata” w Swarzędzu oraz wizyta klasy 8a w siedzibie Stowarzyszenia Dzieci Specjalnej Troski im. Leszka Grajka w Swarzędzu gdzie odbywają się warsztaty stolarskie, krawieckie, ceramiczne, gospodarstwa domowego, plastyczne, komputerowe. Serdecznie dziękujemy wszystkim którzy pomogli w realizacji tego przedsięwzięcia.

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię zdjęć


Dorota Jędrzejak

Skip to content