Nasze uczennice i uczniowie ósmych klas,a za chwilę już absolwenci.
Dojrzewają i dorastają tak szybko, że nawet się nie obejrzymy a będą pełnoletni. Czy jednak dopiero w momencie ukończenia przez nich osiemnastego roku życia mogą zawierać umowy wywołujące skutek prawny? Przecież już od chwili urodzenia są podmiotami praw i obowiązków. Widzimy ich wielokrotnie podczas przerw dokonujących zakupu obiadu, czasem zdarza się im korzystać z automatu ze słodyczami 🙂 Poza szkołą także zawierają umowy. Kupują odzież, przybory szkolne, książki, a przecież nie zawsze przy tych czynnościach towarzyszą im rodzice. Jak to więc jest? Gdzie jest granica wieku naszej młodzieży, ile wynosi lat i co się dzieje w momencie kiedy zostanie przekroczona? Czy umowa jest zawarta zgodnie z prawem? Czy można traktować ich jako konsumentów?
Podczas lekcji wiedzy o społeczeństwie mieliśmy bardzo dużo pytań, sugestii i przemyśleń dlatego zdecydowaliśmy się zaprosić pana Marka Radwańskiego. Sprawuje on funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów i na co dzień zajmuje się powyższymi zagadnieniami. We wtorek 12 listopada pan Rzecznik przyjął nasze zaproszenie i nie tylko omówił bardzo skrupulatnie wszystko czym zajmowaliśmy się na lekcjach, ale zdecydował się poruszyć też inne aspekty związane z ochroną konsumentów. Bardzo dużo uwagi poświęcił reklamom, z którymi ósme klasy mają styczność co chwilę. Wielkie zainteresowanie wśród uczniów wzbudziło poruszenie kwestii sprzedaży rzeczy przez internet. Pan Rzecznik zwracał szczególna uwagę na terminy, w których możemy złożyć reklamację, tłumaczył czym jest gwarancja. Sam nie spodziewał się chyba aż tylu pytań ze strony naszych ósmoklasistów, a niektórzy z nich ustawili się jeszcze w kolejce do pana Marka po zakończeniu spotkania.
Wszyscy byliśmy zgodni, że taka żywa lekcja to wspaniały pomysł. Gdyby nie ona, tak ważny organ powiatowy jak Rzecznik Praw Konsumentów pozostałby tylko formułką z wosu, którą trzeba się nauczyć ”na sprawdzian”. Nasze uczennice i uczniowie przekonali się, że to ktoś kogo można zobaczyć, zadać pytanie, skonsultować się. W ten sposób poprzez spotkania ”na żywo” utrwalają im się instytucje, które są istotne dla funkcjonowania państwa prawa. A może ktoś z naszych ósmoklasistów zostanie kiedyś Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów?
Dorota Dutkiewicz, Jerzy Kot, Michał Skupin