Lekcja matematyki z użyciem tangramów to angażująca i kreatywna forma nauki geometrii, rozwijająca jednocześnie umiejętności analitycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. Tangram to chińska łamigłówka składająca się z siedmiu elementów (tzw. “tanów”): pięciu trójkątów o różnych rozmiarach, kwadratu i równoległoboku, które łącznie tworzą kwadrat. Celem lekcji jest wykorzystanie tych figur do nauki podstawowych pojęć geometrycznych, takich jak kształty, symetria, powierzchnia i proporcje.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel pokazuje uczniom tangram i omawia jego elementy.
Uczniowie otrzymują własne zestawy tangramów, aby lepiej zrozumieć ich budowę. Zabawę zaczynają od tworzenia prostych kształtów z użyciem wszystkich lub wybranych elementów. To ćwiczenie pomaga im zrozumieć relacje między figurami. Następnie uczniowie dostają zadanie stworzenia bardziej złożonych obrazów z tangramów, takich jak zwierzęta, domy czy inne kształty. Na koniec uczniowie pracują w grupach, trafiają do tajemniczego państwa “Tangramii”, gdzie każde stworzenie i każdy przedmiot są zbudowane z tanów. Przygotowują fascynującą opowieść obrazkową, którą prezentują na forum klasy.
W tym ćwiczeniu uczniowie rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętności analityczne. Tangramy to świetne narzędzie, które łączy zabawę z nauką matematyki w sposób przystępny i angażujący dla uczniów.
#mFundacja #mBank #mSilnia #mjakmatematyka
Natalia Baer – Grzeszkowiak i klasa 6c