Na początku każdego roku szkolnego cały sztab ludzi intensywnie pracuje na tym, aby wszyscy uczniowie otrzymali na początku września podręczniki i zestawy ćwiczeń na dany rok szkolny (Dyrekcja, panie z sekretariatu, kierownik, nauczyciele bibliotekarze, pracownicy techniczni, wychowawcy i uczniowie klas 7 i 8). W bibliotece jest wtedy bardzo dużo pracy i wszędzie są kartony i podręczniki. W tym czasie podręczniki i ćwiczenia muszą zostać wyciągnięte z kartonów, dokładnie policzone, podzielone na poziomy i klasy, wpisane do systemu MolNet+, wczytane na indywidualne konta biblioteczne uczniów.
Od kilku lat w to działanie zaangażowani są uczniowie klas 7 i 8. Na pierwszej godzinie zajęć z doradztwa zawodowego uczestniczą w pracy w fikcyjnej firmie o nazwie „Biblios”. Na zajęciach mają okazję poczuć się jak prawdziwi pracownicy firmy. Uczniowie zostają podzieleni są na grupy tj. administracja, księgowość, logistyka, transport i spedycja, produkcja, dział kontroli jakości i otrzymują różne zadania. Niektórzy uczniowie wykazując zdolności przywódcze dodatkowo otrzymują funkcje kierownicze. Do zadań uczniów należy m.in. rozpakowanie kartonów, przeliczenie książek zgodnie z tzw. stanem magazynowym, usunięcie folii, przybicie pieczątek i naklejenie kodów na podręczniki, ułożenie książek na półkach w określonym porządku, złożenie niepotrzebnych już kartonów i segregowanie materiałów recyklingowych itd. Uczniowie uczą się w jaki sposób współpracować z innymi, organizować sobie stanowisko pracy, sprzątać po sobie. Zauważają jak ważna jest ergonomia pracy, dokładność i dobre relacje w pracy. Widać na takich zajęciach ogromne zaangażowanie uczniów w proces opracowania i dystrybucji podręczników.
Doradca zawodowy od kilku lat dostrzega jak ważne jest wprowadzenie zajęć praktycznych związanych z zawodami. Poza tym po takich zajęciach uczniowie na przykładzie tej fikcyjnej firmy „Biblios” i jak również naszej szkoły dowiadują się jak wygląda praca w firmie, jakie są działy, stanowiska, co to jest awans, premia, reklamacja, dlaczego ważny jest dział kontroli jakości, jak powinna wyglądać współpraca w pracy, aby uniknąć konfliktów w pracy, czym jest umowa o pracę, umowa zlecenie, sezonowa, BHP w pracy i wielu innych tematów związanych z pracą. Młodzież rozwija wtedy tak zwane zdolności kluczowe. Unia Europejska próbując wspierać rozwój wszystkich obywateli UE zdefiniowała najważniejsze i najbardziej podstawowe umiejętności, które człowiek powinien rozwijać w trakcie swojego życia, żeby osiągnąć sukces w życiu zawodowym i prywatnym. Umiejętności te nazywane są kompetencjami kluczowymi i jest ich osiem: porozumiewanie się w języku ojczystym i w językach obcych, kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne, informatyczne, umiejętność uczenia się i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna. Dzięki wsparciu i pomocy uczniów z klas 7 i 8 nasi uczniowie dużo szybciej otrzymali podręczniki i zestawy ćwiczeń. W tym miejscu serdecznie wszystkim dziękujemy za pomoc w przygotowaniu podręczników dla uczniów i nauczycieli. Uczniów wszystkich klas prosimy o owinięcie książek, ponieważ z każdego podręcznika korzysta trzech uczniów. Najładniejsze podręczniki ma zawsze pierwszy uczeń, który dostaje nowe podręczniki. W tym roku są to uczniowie klas 2, 5, 8 i tych uczniów szczególnie prosimy o dbanie o podręczniki i założenie okładek.
Dorota Jędrzejak
Małgorzata Gładysiak