„Projektanci edukacji”

W starej fabryce robotów

Biblioteka szkolna rozpoczęła pierwszy etap realizacji projektu pt. „Poznanie przez wspólne czytanie” w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Wydawnictwa „Nowa Era” –„Projektanci edukacji”. Sponsorem projektu jest Rada Rodziców. Głównym celem projektu jest zmotywowanie uczniów do czytania poprzez zabawę. Uczniowie klasy 7 i 8 pod opieką nauczycieli bibliotekarzy przygotowali tematyczną dekorację w bibliotece oraz zaplanowali różne zabawy i zadania związane z czytaniem metodą sylabową. Pierwszym tematem była „fabryka robotów”.  Wolontariusze z klasy 8 poprzez ciekawą opowieść o naukowcu, który pozostawił starą fabrykę robotów wprowadzali dzieci w naukowy świat dziecięcej wyobraźni. Roboty były wykonane z ekologicznych materiałów recyklingowych. Roboty były zrobione na wzór escape roomu tzn. w różnych miejscach robota ukryte były sylaby lub zadania do wykonania tj. np. wymyślanie imion dla robotów, nakarmienie robotów trybikami i śrubami z sylabami, ułożenie klamerek w odpowiedniej kolejności i przeczytanie hasła, naprawienie robota poprzez złożenie zepsutego koła zębatego, odkodowanie informacji od robota, ułożenie puzzli z ukrytym hasłem, rzucenie kostką i odczytanie zaszyfrowanej wiadomości, wykonanie zadania, który był ukryty w liście od robota (np. zapisanie sylab zgodnie z kodem, podłączenie robota do gniazdka poprzez pokonanie labiryntu itd.  Podczas konstruowania robotów zaplanowano aby oprócz nauki czytania dziecko miało zajęcia z integracji sensorycznej i terapii ręki. Roboty zostały wykonane również w taki sposób, aby pobudzić wszystkie zmysły dziecka. Trybiki pachniały kawą, wnętrze fabryki spryskane zostało aromatem korzennym. Pobudzono również zmysł dotyku i wzroku stosując miękkie piórka, kolorowe sprężynki, gąbki, zimne i twarde śruby oraz chropowate powierzchnie. Dzieci musiały pewne elementy otworzyć, rozsupłać, spojrzeć przez dziurkę, zapalić lampę, dotknąć i usunąć folię bąbelkową i malarską, którą były przykryte roboty. Na koniec dzieci również stały się konstruktorami, ponieważ wykonały własnego robota. Musiały również samodzielnie złożyć prezent, który otrzymały na pamiątkę tej przygody.

Kolejnym tematem naszych zajęć będzie prehistoryczna kraina dinozaurów dlatego roboty zostały przeniesione do logopedów i nauczycieli specjalistów. Mamy nadzieję, że  te roboty będą wspierać innych uczniów w przyjemnej nauce czytania.

Dorota Jędrzejak

Małgorzata Gładysiak

Skip to content