OGÓLNOSZKOLNY PROJEKT „DBAJMY O JĘZYK!” Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO Motto: Język jest mapą drogową kultury. Mówi ci, skąd ludzie pochodzą i dokąd zmierzają. /Rita Mae Brown/ Autorzy i koordynatorzy projektu: Elżbieta Kubiak-Bigas, Agnieszka Sokołowska, Natalia Velikov Realizatorzy wdrażający projekt: wychowawcy oddziałów przedszkolnych, oddziałów terapeutycznych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele języka polskiego i historii w klasach 4-8, specjaliści Oddziały objęte projektem: oddziały przedszkolne, oddziały terapeutyczne, klasy 1-3, klasy 4-8 Termin realizacji: 21-25.02.2022 Cel ogólny projektu: obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (ustanowionego na dzień 21 lutego), kształcenie umiejętności posługiwania się językiem, wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów, kształtowanie postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania dla innych kultur i tradycji. Cele szczegółowe: - kształtowanie świadomości języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji, - rozwijanie sprawności językowej, umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie, - poszerzanie słownictwa czynnego i biernego uczniów, - dbałość o poprawność wypowiedzi, - rozwijanie sprawności uważnego słuchania i czytania, - kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystywania zdobytej wiedzy, - zapoznanie uczniów z różnymi tekstami kultury o charakterze historycznym, - rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości, ich porządkowania, systematyzowania, - wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce, - wzmocnienie motywacji do nauki, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo, - kształcenie właściwych zachowań społecznych, przyjaznego współzawodnictwa, umiejętności pracy w grupie. Formy realizacji: praca w zespołach klasowych, praca indywidualna uczniów, praca w grupach, plakaty, pogadanka, prezentacja multimedialna, ekspozycja. Materiały edukacyjne: karty pracy, słowniki, albumy, czasopisma, Internet, literatura piękna, teksty źródłowe, nagrania. ZADANIA: Oddziały przedszkolne i oddziały terapeutyczne: JĘZYK GIĘTKI JAK SPRĘŻYNKA: - zapoznanie się z łamańcami językowymi, wykonanie do nich ilustracji (karty pracy z łamańcami językowymi), - rebusy słowne, zabawy słowotwórcze, zilustrowanie odpowiedzi (karty pracy z rebusami), - stworzenie książeczki z gwarą – zapoznanie się z gwarami obowiązującymi w danym regionie naszego kraju (karty pracy z gwarą). Klasy I-IV: W JĘZYKOWEJ KRAINIE: nauka piosenki „Pod wspólnym niebem”, rebusy, ćwiczenia ortograficzne, określanie poprawnych form w zdaniach, wykreślanki wyrazowe, zaproszenia, rozsypanki wyrazowe (karty pracy), A jak mówi się u Ciebie? - krótkie prezentacje dot. podstawowego słownictwa uczniów pochodzących z innych krajów, tworzenie ilustracji do znanych polskich przysłów. Klasy V-VIII: JĘZYK POLSKI DBAMY O JĘZYK OJCZYSTY: czytanie ze zrozumieniem – tekst dot. Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, wysłuchanie piosenki promującej kampanię „Język polski jest ą-ę”, praca w grupach – dialekty i gwary polskie, zagrożenia dla języka polskiego, polskie frazeologizmy. HISTORIA DZIEJE POLSZCZYZNY: obejrzenie filmów z serii „Błyskawiczne dzieje polszczyzny”, praca w parach lub w grupach – opracowanie dziejów języka polskiego w formie plakatów. Spodziewane efekty: podniesienie poziomu wiedzy językowej uczniów, rozbudzenie w uczniach poczucia odpowiedzialności za własny język i kulturę językową, poszerzenie zainteresowań uczniów, prace plastyczne, plakaty eksponowane na terenie szkoły, prezentacja na stronie internetowej szkoły jako podsumowanie działań projektowych.
