POWSTANIE WIELKOPOLSKIESTO LAT HISTORII-ZWYCIĘSTWO, KTÓREGO NIE ZAPOMNIMY

Podsumowanie projektu „Powstanie Wielkopolskie, 100 lat historii – zwycięstwo, którego nie zapomnimy”

opublikowane: 9 mar 2019, 12:28 przez Jerzy Kot

Koniec lutego, to czas podsumowania projektu„Powstanie Wielkopolskie, 100 lat historii – zwycięstwo, którego nie zapomnimy”. Na poszczególnych poziomach wiekowych, odbyły się spotkania, podczas których wysłuchaliśmy pieśni patriotycznych początku XX wieku, obejrzeliśmy taniec „Marynia” w wykonaniu dzieci z grupy przedszkolnej Żabki oraz prezentację, będącą przeglądem zadań zrealizowanych w ramach  projektu.Byliśmy dumni, że udało nam się przybliżyć wszystkim uczniom naszej szkoły Powstanie Wielkopolskie, jego cele i  przebieg. Pokazać rolę jaką odegrało ono w walce o wolność i suwerenność Wielkopolski. Poznać tych, którzy stanęli na czele powstania i tych walczących w szeregach powstańczej armii.Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w realizację projektu: nauczycielom, rodzicom, a przede wszystkim Wam, uczniom SP 4. CHWAŁA BOHATERÓW NIECH TRWA !!!                                                                               OrganizatorzyZapraszamy do obejrzenia galerii…Wystarczy kliknąć w zdjęcie

Wielopokoleniowy koncert

opublikowane: 3 mar 2019, 17:17 przez Jerzy Kot   [ zaktualizowane 3 mar 2019, 17:21 ]

100 LAT POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO – ZWYCIĘSTWO, KTÓREGO NIE ZAPOMNIMY. Na pewno nie zapomnimy, bo od września 2018 r. do lutego 2019 r. w naszej szkole działo się wiele. Niesamowity okres sprzed czasów I Wojny Światowej i czasów Powstania Wielkopolskiego poznawaliśmy ze szczegółami. Dzięki spotkaniom z niezwykłymi ludźmi, wycieczkom do muzeum Powstania Wielkopolskiego – Lusowa, grom terenowym, prezentacjom filmów  o bohaterach tamtego okresu doświadczaliśmy wiedzy  i identyfikowaliśmy się z ludźmi i ideałami owych czasów. A to bardzo ważny okres dla nas, bo po 123 latach, a 125 w Wielkopolsce nasi przodkowie wywalczyli dla nas wolność. A co za tym stoi: granice kraju, prawo posługiwania się polskim językiem, urzędy i polski rząd. Wczuliśmy się też w role polskich dzieci z tamtego okresu. Poprzez zabawy, gry sportowe i sposoby spędzania czasu wolnego utożsamialiśmy się z naszymi rówieśnikami. Przekonaliśmy się, że latawiec czy kokarda mogą mieć historyczne znaczenie …    21 lutego w holu swarzędzkiej Czwórki” odbył się niesamowity wielopokoleniowy koncert podsumowujący projekt. Wielopokoleniowy, ponieważ uczestniczyli w nim wspaniali artyści z chóru Arion, rodzice dzieci uczęszczających do naszej szkoły, nauczyciele i uczniowie z klas od trzeciej do szóstej.  Widzowie i zaproszeni goście w osobach Wawrzyńca Wierzejewskiego, Prezesa Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918/1919, Prezesa Koła Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918/1919 w Swarzędzu Pana Arkadiusza Małyszki, Starszego Wizytatora Kuratorium Oświaty w Poznaniu Pani Brygidy Wieczorek, zastępcy burmistrza MiG w Swarzędzu Pana Tomasza Zwolińskiego, Chóru Arion pod dyrekcją Pana Jacka Pawełczaka mieli możliwość zapoznania się z prezentacją multimedialną obrazującą wszystkie dokonania społeczności SP-4 podczas realizacji zadań projektowych. Koncert był hołdem bohaterskim powstańcom, lekcją historii, w której pamięć o tamtych dniach pozostanie na długo w sercach wszystkich obecnych.ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA GALERII ZDJĘĆ ORAZ RELACJI TELEWIZJI STK Z KONCERTU…WYSTARCZY KLIKNĄĆ W ZDJĘCIE

LECĄ LATAWCE….

opublikowane: 14 lut 2019, 20:11 przez Jerzy Kot

LATAWIEC – to najstarszy i najprostszy konstrukcyjnie latający przyrząd cięższy od powietrza. Tradycyjny składa się ze szkieletu pokrytego płótnem lub papierem. W 1918r. nad naszymi miastami także szybowały latawce, dlatego, by wdrażać uczniów do udziału w rozpowszechnianiu i kultywowaniu pamięci o Powstaniu Wielkopolskim poprzez sztukę oraz zmobilizować ich do szukania oryginalnych i pomysłowych rozwiązań artystycznych, ogłosiliśmy konkurs na najciekawszy „powstańczy” latawiec. Miał on poprzez kolor, ozdoby, emblematy kojarzyć się  z Powstaniem. Spośród wielu pięknych latawców, jury (po długich dyskusjach) wybrało zwycięzców.W kategorii grupowej zwyciężyły:  – klasa VI a, VI c- Mikołaj Malanowski, Maria Dopierała, Marta HoffmanW kategorii indywidualnej:- Julia Trząsalska  – Mateusz Kędzierski- Jakub Kościelny- M. Kamiński Gratulujemy!!ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA GALERII…WYSTARCZY KLIKNĄĆ W ZDJĘCIE

Wycieczka do Muzeum Powstania Wielkopolskiego klas VIa i VIf

opublikowane: 11 lut 2019, 09:32 przez Jerzy Kot

W dniu 30 stycznia 2019 roku klasy VI a i VI f uczestniczyły w wycieczce do Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919, oddział Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości w Poznaniu.   Uczniowie zwiedzając wystawę mogli prześledzić ponad stuletnią drogę Wielkopolan do niepodległości.    Pośród zgromadzonych na wystawie eksponatów zobaczyli oryginalne wyposażenie wojskowe np. czapkę rogatywkę porucznika artylerii Armii Wielkopolskiej z 1919 roku oraz przedmioty związane z życiem codziennym.   Całość dopełniają multimedia oraz elementy o charakterze edukacyjnym – m.in. repliki powstańczych mundurów i karabinów.   Uczniowie uczestniczyli w prezentacji genezy, przebiegu i rezultatów powstania wielkopolskiego w latach 1918-1919. Wystawa została przygotowana z myślą o obchodach 100. rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego.   Po zakończonej wycieczce uczniowie pełni wrażeń wrócili do szkoły.   Zwycięskie Powstanie Wielkopolskie 1918-1919 stanowiło uwieńczenie wieloletnich wysiłków Polaków z zaboru pruskiego o odzyskanie utraconej niepodległości.Kliknięcie w zdjęcie przekierowuje do galerii.

Wycieczka do Muzeum Powstania Wielkopolskiego

opublikowane: 11 lut 2019, 09:12 przez Jerzy Kot

W słoneczny czwartek uczniowie klasy 3a wyruszyli do Poznania. Głównym celem było zwiedzanie Muzeum Powstania Wielkopolskiego, które mieści się w budynku XVIII-wiecznego Odwachu. I ten cel został osiągnięty!Wizyta rozpoczęła  się od zwiedzania wystaw. Wśród eksponatów można było zobaczyć oryginalne wyposażenie wojskowe m.in. niemiecki karabin maszynowy, czapkę rogatywkę czy unikatową matrycę służącą do wybijania odznaczeń. Oglądaliśmy też przedmioty codziennego użytku. Całość dopełniły multimedia oraz elementy o charakterze edukacyjnym m.in. repliki powstańczych mundurów, karabinów i reprinty ówczesnej polskiej prasy. Wszystko, co zobaczyliśmy i czego dowiedzieliśmy się będąc w muzeum przybliżyło nam historię naszego państwa.
Anna KolankiewiczAgnieszka CzwojdrakKlikniecie w zdjęcie przekierowuje do galerii.

GRY I ZABAWY OKRESU POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO

opublikowane: 7 lut 2019, 02:32 przez Jerzy Kot

W związku z obchodami 100. lecia Powstania Wielkopolskiego, niektóre z klas naszej szkoły zapoznały się z grami i zabawami z okresu XIX /XX w. Dzieci miały okazję zagrać w tzw. ekstrę, grę zbliżoną do dzisiejszych „dwóch ogni”. Pozwoliło to spojrzeć w dość nietuzinkowy sposób czasy Powstania Wielkopolskiego oraz dzieci, które żyły w tamtym okresie. Aleksandra JankiewiczZapraszamy do obejrzenia galerii. Wystarczy kliknąć w zdjęcie

Spotkanie z Panem Wawrzyńcem Wierzejewskim – Prezesem Oddziału Wielkopolskiego Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918-1919

opublikowane: 6 lut 2019, 07:07 przez Jerzy Kot

Często tak się zdarza, że najciekawsze lekcje historii to takie, kiedy można ich  doświadczać podczas bezpośrednich spotkań z osobami emocjonalnie  zaangażowanymi w dany temat.
Taką też okazję mieli nasi uczniowie. Podczas realizacji projektu „Powstanie Wielkopolskie – 100 Lat Historii – Zwycięstwo , Którego Nie Znacie” -uczniowie naszej szkoły mieli możliwość spotkać się z osobą, o której możemy powiedzieć, że jest skarbnicą wiedzy w danym temacie. Dzięki spotkaniu z Panem Wawrzyńcem Wierzejewskim – Prezesem Oddziału Wielkopolskiego Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918-1919, mieliśmy okazję posłuchać niesamowitej historii dotyczącej tematu o którym w naszej szkole dużo się mówi od września.Pan Wierzejewski znacznie poszerzył naszą
 wiedzę na temat powstania. Dorzucił do naszej skarbnicy  informacje, których nie jesteśmy w stanie doczytać w książkach. Co ważniejsze, jest potomkiem powstańców wielkopolskich. Jego dziad i pradziad byli bezpośrednio zaangażowani w walkę o odzyskanie niepodległości. Przekaz informacji od osoby,
dla której temat Powstania Wielkopolskiego i  jego uczestników jest ciągle żywy pozwolił nam emocjonalnie zidentyfikować się z bohaterami tamtego okres.Jesteśmy wdzięczni za możliwość spotkania z tak niesamowitym prelegentem.
Żeby zobaczyć galerię , wystarczy kliknąć w zdjęcie

Mieczysław Paluch – Człowiek, Powstaniec, Dowódca

opublikowane: 15 sty 2019, 17:36 przez Jerzy Kot

Zapraszamy do obejrzenia oraz prezentacji na lekcjach historii filmu o Mieczysławie Paluchu , dowódcy Powstania Wielkopolskiego.Film prezentuje postać Mieczysława Palucha urodzonego w 1888 roku w Trzemżalu organizatora powstania wielkopolskiego. Mieczysław Paluch był uczniem trzemeszeńskiego progimnazjum, odegrał kluczowa role w tworzeniu poddziałów powstańczych i działaniach wojskowych w pierwszych dniach powstania. Był również dowódcą II powstania śląskiego. W latach międzywojennych angażował się w politykę w BBWR, był też prezesem Browarów Książęcych w Tychach. We wrześniu 1939 roku dotarł do Francji a następnie do Anglii, gdzie został zatrzymany przez rząd Władysława Sikorskiego na tzw. wyspie węży. Zmarł w 1942 roku w Rothesay. Warto dodać, że Mieczysław Paluch był kawalerem orderu Virtuti Militari. Reżyseria: Janusz Sidor Produkcja: Alina Mackiewicz Film powstał przy dofinansowaniu: Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz Fundacji Rozwoju Miasta Poznania. Wystarczy kliknąć w zdjęcie

„Żabki” dla 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego

opublikowane: 15 sty 2019, 17:08 przez Jerzy Kot

Jedną z form uczczenia 100-tnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego   w naszej szkole jest propagowanie wielkopolskich tańcy ludowych. W ramach innowacji pedagogicznej „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z integracyjnego oddziału przedszkolnego poprzez taniec”, dzieci z oddziału przedszkolnego „Żabki”  zapoznały się z podstawowymi krokami tańca   „ Marynia”.  To najbardziej rozpowszechniony taniec Wielkopolski. Jest  on przykładem najstarszych form tańca ludowego, tak pod względem muzycznym, jak i choreograficznym. Marynia oparte jest na prostej formie ruchu, chodu, biegu, krokach dostawnych lub obrotowych. Zapraszamy do obejrzenia galerii …Wystarczy kliknąć w zdjęcie

Śladami Powstania Wielkopolskiego- miejsca pamięci związane z Powstaniem – multimedialna wystawa fotografii

opublikowane: 7 sty 2019, 08:32 przez Jerzy Kot

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia multimedialnej wystawy fotografii z miejsc pamięci Powstania Wielkopolskiego.Zdjęcia zostały wykonane przez uczniów i rodziców naszej szkoły w listopadzie.
Wystarczy kliknąć w zdjęcie

PROPOZYCJA LEKCJI PATRIOTYZMU DLA WYCHOWAWCÓW I NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH

opublikowane: 5 sty 2019, 11:37 przez Jerzy Kot   [ zaktualizowane 5 sty 2019, 11:38 ]

PROPOZYCJA LEKCJI PATRIOTYZMUDLA WYCHOWAWCÓW I NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCHTEMAT: ZNAKI I SYMBOLE POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO.Cele:- Zapoznanie uczniów ze znakami  i symbolami narodowymi z okresu Powstania Wielkopolskiego; odkrycie i objaśnienie znaczenia symboliki znaków.- Popularyzacja wiedzy historycznej własnego regionu.- Rozwinięcie uczuć patriotycznych uczniów.Metody i formy pracy: praca indywidualna i grupowa; metoda oglądowa; czytanie ze zrozumieniem; wizualizacja treści; formy ekspresji artystycznej.Środki dydaktyczne:  karty pracy, tablica multimedialna, przybory plastyczne. ZNAKI I SYMBOLE POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGOWszystkie znaki i symbole związane z Powstaniem Wielkopolskim mają swój ścisły związek  z bogatą symboliką polskich znaków rozwijającą się na przestrzeni wieków. Do najbardziej wymownych znaków i symboli powstańczych zalicza się:ZNAK ORŁA BIAŁEGO – wizerunek Orła Białego ewoluował i podlegał ciągłej modyfikacji; w czasie Powstania Wielkopolskiego rozpowszechnił się wizerunek Orła Białego bez korony; jednak Orła Białego ukazywano w różnorodny sposób – w koronie lub bez korony. Można było się o tym przekonać obserwując powiewające flagi, orły na czapkach czy guzikach. Orzeł miał różny kształt i wielkość, ale najpowszechniej był eksponowany orzeł używany w I Korpusie Polskim, bez tarczy Amazonek, z otwartą koroną. Poza tym często noszono orła wzorowanego na legionowym.MOTYW ORŁA NA PIECZĘCIACH I W UMUNDUROWANIURównież narodową symbolikę zamieszczano na pieczęciach. Najczęściej na pieczęciach Naczelnej Rady Ludowej był to orzeł  z otwartą koroną na głowie, z piórami opuszczonymi w dół, a w wersji bez korony – na pieczęciach Straży Ludowej w Poznaniu. Taki sam wizerunek  orła zamieszczano na części chorągwi ochotniczych oddziałów powstańczych, a także na chorągwi 1. Pułku Strzelców Wielkopolskich. W kwietniu 1919 roku, pod nazwą „Orzeł Królowej Jadwigi”, pojawił się on na płatach sztandarów Wojsk Wielkopolskich i na patkach (na kołnierzu) mundurów oficerów i żołnierzy Sztabu Dowództwa Głównego.W styczniu 1919 roku Dowództwo Główne powstania przyjęło na swe pieczęcie „wyszczuplonego” orła polskiego bez korony, z napisem otokowym „DOWÓDZTWO GŁÓWNE” „W. P. zab. prusk.”. Po objęciu dowództwa przez gen. Józefa Dowbor-Muśnickiego dodano koronę na głowie orła i zmieniono napis na „DOWÓDZTWO GŁÓWNE” „Sił Zbrojnych” „w b. zab. prusk.”. Zdarzało się, że część ww. orłów nie miała korony, a zależało to od zamawiającego lub od wykonawcy tłoków. Po wprowadzeniu tzw. Orła Wojsk Wielkopolskich, wykonywanego w metalu i przypinanego do nakryć głowy, zaczęto umieszczać na pieczęciach także jego odwzorowanie.Szczególnie charakterystyczne były znaki wojskowe, które cieszyły się największym szacunkiem i wyrażające godność i honor żołnierski. Należą do nich: flagi, chorągwie, sztandary.FLAGA BIAŁO – CZERWONA – to najbardziej reprezentatywny znak narodowy, który również Wielkopolanie przyjęli  w czasie walk niepodległościowych jako znak rozpoznawczy i symbol dumy narodowej. Flagi narodowe powiewały na budynkach mieszkalnych, budynkach różnych instytucji; biało-czerwona flaga powiewała podczas różnych zgromadzeń. CHORĄGWIE SZTANDARY POWSTAŃCZE Z ORŁEM BIAŁYM – chorągwie te były kojarzone z oddziałami polskimi; na czerwonym tle aplikowano Orła Białego; pierwsza i najbardziej rozpowszechniona była chorągiew z Orłem Białym w otwartej koronie.  Do tak wyglądającej chorągwi były doszywane lub haftowane numery i nazwy miejscowości i nazwy regionalne danego oddziału, ponadto różne ozdobniki – np. wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej , wizerunek Orderu Virtuti Militari, Orły Królowej Jadwigi. Na sztandarach umieszczano wzniosłe hasła takie jak np.  Za wiarę i ojczyznę, Mocą Bóg, celem Ojczyzna; Ojczyznę, wolność zachowaj nam, Panie, Nie rzucim ziemi skąd nasz ród; Z Bogiem za Ojczyznę; Ku chwale ojczyzny; Pod Twoją obronę; Biały sztandar, wzniosłe czyny;  warto dodać, że chorągiew Straży Ludowej w Swarzędzu miała wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej. Chorągwie  i sztandary powstańcze były znakami manifestującymi patriotyzm i wiarę Wielkopolan, którzy nieugięcie walczyli o wolność państwową i religijną. Przyjęto, że pierwszy sztandar oficjalnie wręczono regularnej jednostce Wojsk Wielkopolskich 26 stycznia 1919r.Przykładowe hasła na sztandarach oddziałów wojsk oddziałów wielkopolskich: 3. PSWlkp. – „ŻYCIE, TRUD I MIENIE, ZA PRAWO I WOLNOŚĆ OJCZYZNY.”.7. PSWlkp. – „Ojczyznę, wolność zachowaj nam Panie”8. PSWlkp. – „Nie rzucim ziemi skąd nasz ród”.Sztandary Wojsk Wielkopolskich ozdabiano wstęgami i sznurami z chwastami na końcach. W zwieńczeniach drzewc wprowadzono „orły napoleońskie” – srebrne, pełnoplastyczne orły, siedzące na kuli. Choć rozkazy określały tylko znaki dla 12 pułków piechoty (strzelców) i jazdy, własne sztandary wykonywane według ww. wzoru otrzymywały i inne formacje. W Wielkopolskim Muzeum Wojskowym są przechowywane najbardziej reprezentatywne  chorągwie powstańcze.BIAŁO – CZERWONE WSTĄŻECZKI – podobnie jak flaga biało – czerwona – stały się najpopularniejszym sposobem na manifestowanie swojej polskości podczas walk o niepodległość w zaborze pruskim; wstążeczki w barwach narodowych były najczęściej wpinane na odzież wierzchnią.KOKARDA NARODOWA/ ROZETA BIAŁO – CZERWONA – rozetka w barwach biało-czerwonych będąca symbolem narodowym Polaków; podobnie jak wstążki biało-czerwone stanowiła element ozdobny odzieży wierzchniej, na czapce lub kołnierzu płaszcza czy kurtki.METALOWE SREBRNE/ SREBRZONE ORŁY, BROSZKI, ZAPIĘCIA, SPINKI Z ORŁEM BIAŁYM – to znaki Polek i Polaków walczących o niepodległość; również Wielkopolanie podczas powstania eksponowali te znaki w celu podkreślenia swojego przywiązania do tradycji narodowej oraz manifestowania swojego patriotyzmu. Znaki te były najczęściej umieszczane na czapkach, kołnierzach.CZAPKI OKRĄGŁE Z ORŁEM I OTOKIEM NIEBIESKIM  – takie czapki nosili członkowie Straży Ludowej i dzięki temu byli rozpoznawani; ponadto członkowie straży nosili stopnie wojskowe umieszczane na kurtkach i płaszczach.ODZNAKI WOJSK WIELKOPOLSKICH:ODZNAKI ROZPOZNAWCZE – OBRONA KRAJOWA –  metalowe litery O.K. przymocowane do kołnierza, bez patek.ODZNAKA WOJSK o nazwie ZNAK PAMIĄTKOWY – WIELKOPOLSKA MATKOM POLEGŁYCH – wprowadzona w 1919r. jako votum wdzięczności i honorową odznakę dla matek poległych powstańców; miała kształt krzyża kawalerskiego Orderu Virtuti Militari z kulkami na końcach ramion połączonych złoconym wieńcem z gałązek wawrzynu. Pośrodku, na czerwono emaliowanym polu nałożono małego srebrnego orła z otwartą koroną na głowie. Na ramionach ozdobionych wzdłuż krawędzi prążkiem czarnej emalii umieszczono napis „WIELKO” „POLSKA” „MATKOM” „POLEGŁYCH”. Na odwrocie znajdowało się zapięcie agrafkowe. Takich odznak wręczono około półtora tysiąca; odznaczonym wręczano też ozdobne patenty.ODZNAKA WIELKOPOLSKIEJ SZKOŁY PODOFICERÓW PIECHOTY – tzw. „znaczek szkolny” – to jedyna odznaka nadawana w Wojskach Wielkopolskich od kwietnia 1919 roku. Odznaka miała kształt orła na tle skrzyżowanych karabinów, także z otwartą koroną na głowie i naramiennikiem z monogramem z liter „WSP” [Wielkopolska Szkoła Podoficerska – J.Ł.].  Noszona była przez wykładowców i absolwentów szkoły na lewej piersi kurtki mundurowej. Bito ją w blasze mosiężnej i srebrzono.UMUNDUROWANIE WOJSK WIELKOPOLSKICH – wielkopolskie wojsko można było rozpoznać na podstawie barwy mundurów. Zwykle była to barwa szara i szaro-zielona. To barwy charakterystyczne dla mundurów niemieckich, które najczęściej były przerabiane dla potrzeb oddziałów Wojsk Wielkopolskich. W tych wielkopolskich mundurach najbardziej charakterystyczna była stosunkowo wysoka czapka rogatywka z rozetką na boku i oznakami stopnia wojskowego, krój mundurów i oznaki stopni naszywane na rękawach. Polskie znaki i symbole narodowe takie jak m.in. orzełki, kokardy narodowe, rozety stały się nieodłącznym elementem munduru wojskowego.BROŃFormacje wielkopolskie wyróżniały się także bronią białą, indywidualną bronią strzelecką, bronią maszynową i artylerią oraz oporządzeniem wojskowym. Z oczywistych względów broń ta była w większości produkcji niemieckiej. Broń i oporządzenie przetrwały do kampanii wrześniowej 1939r.PODSUMOWANIENajbardziej wymownymi znakami powstania wielkopolskiego 1918-1919 były barwy biało-czerwone  podkreślające  polskość pod zaborem pruskim. Te charakterystyczne znaki i symbole narodowe istniały w przestrzeni publicznej w postaci chorągwi czerwonych z białym orłem i flag biało-czerwonych, wywieszanych na ulicach miasta i w miejscach zgromadzeń publicznych. . Ponadto w wymiarze indywidualnym pojawiły się one na mundurach i cywilnych ubraniach w postaci wstążek oraz kokard biało-czerwonych na piersiach i opasek na rękawach. Wszystkie znaki i symbole powstańcze służyły manifestowaniu polskości w zaborze pruskim na ziemi wielkopolskiej. Stanowią one wymowną symbolikę oddającą wielkość poświęcenia i oddania sprawie narodowej w ramach działań niepodległościowych podejmowanych przez Wielkopolan w latach 1918 – 1919. Opracowano na podstawie:Jarosław Łuczak, Znaki i symbole Powstania Wielkopolskiego 1918-1919. Kulisy powstania…na stronie IPN – pw.ipn. gov.plMarek Rezler, Powstanie Wielkopolskie, Poznań 2008 Aleksandra Scheller
  

100. LECIE POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO-PREZENTACJA

opublikowane: 2 sty 2019, 21:51 przez Jerzy Kot

W grudniu 2018 roku uczniowie klas IV-VIII na lekcjach historii zapoznali się z głównymi etapami walk podczas Powstanie wielkopolskiego.Ta wirtualna podróż w czasie pozwoliła im zapoznać się z przebiegiem walk oraz z głównymi postaciami Powstania.Zapraszam do obejrzenia prezentacji. wystarczy kliknąć w zdjęcie.

Z KART HISTORII POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO

opublikowane: 5 lis 2018, 04:34 przez Jerzy Kot

Czas Bohaterów nie mija, gdy pamięć o nich istnieje.A społeczność naszej szkoły jest doskonałym tego przykładem.Angażując się w realizację projektu „Powstanie Wielkopolskie – 100 lat historii- zwycięstwo, którego nie zapomnimy” kultywujemy pamięć o naszych przodkach, których możemy znać                                                    nie tylko z imienia i nazwiska,ale też ze wspomnień najbliższych i miejsc pamięci,jakich w Wielkopolsce jest mnóstwo.Zachęcamy do przejrzenia kart historiii zaczerpnięcia z nich wiedzy na temat osób, miejsc i wydarzeń,będących  bohaterami realizowanego projektu.ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA PREZENTACJI WYSTARCZY KLIKNĄĆ W ZDJĘCIE

WYCIECZKA DO MUZEUM POWSTANIA WIELKOPOLSKIEGO W LUSOWIE

opublikowane: 17 paź 2018, 06:46 przez Jerzy Kot

Za nami 100 lat historii dotyczącej Powstania Wielkopolskiego, a przed nami miejsca, które musimy odwiedzić i ludzie, których powinniśmy spotkać by przybliżyć sobie tragiczne, ale i pełne chwały życie naszych przodków walczących o wolność i niepodległość. Z tego też powodu w piątkowe przedpołudnie klasy ZET i 3b  wyruszyły na wycieczkę do graniczącego z Poznaniem Lusowa, gdzie znajduje się Muzeum Powstańców Wielkopolskich, a w nim żywa historia tych ludzi i czasów. Pracownicy Muzeum oprowadzili nas i przybliżyli historię tamtych dni, dzieje powstańców i ich rodzin. Mieliśmy też okazję uaktywnić swoje umiejętności spostrzegawcze, kiedy podczas mini gry terenowej musieliśmy odszukać niektóre eksponaty, aby rozszyfrować hasło. Zapaliliśmy też znicze na grobie gen. Dowbora Muśnickiego, spoczywającego na pobliskim cmentarzu, którego postać ściśle związana była z wydarzeniami sprzed 100 lat. ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA GALERII…WYSTARCZY KLIKNĄĆ W ZDJĘCIE

PROJEKT EDUKACYJNY

opublikowane: 11 paź 2018, 14:25 przez Marcin Socha   [ zaktualizowane 11 paź 2018, 14:25 ]

POWSTANIE WIELKOPOLSKIESTO LAT HISTORII-ZWYCIĘSTWO,  KTÓREGO NIE ZAPOMNIMY  Cel projektu    :ü  Zapoznanie uczniów z historią Powstania Wielkopolskiego i jego wpływem na przyszłość naszej Ojczyzny.ü  Zapoznanie uczniów z wybitnymi postaciami Powstania Wielkopolskiegoü   Moja rodzina w Powstaniu Wielkopolskim- zachęcanie uczniów do poznania losów  swoich przodkówü  Zapoznanie z poezją i pieśnią patriotyczną okresu Powstania Wielkopolskiego.ü  Przybliżenie uczniom kultury wielkopolskiej- tańca, pieśni, gwaryü  Zachęcenie uczniów do samodzielnego doświadczania historii poprzez poszukiwanie, gromadzenie i eksponowanie pamiątek związanych z historią bohaterów Powstania Wielkopolskiego.ü  Uczestnictwo w rozpowszechnianiu i kultywowaniu wiedzy o bohaterach żyjących 
i walczących na terenie Wielkopolski w 1918 r. Formy realizacji:ü  Indywidualnaü  Grupowaü  Zespołowa Środki dydaktyczne:Pozycje    wydawnicze,    publikacje,    opracowania    związane z tematyką   projektu i realizacją poszczególnych zadańRozmowy, wywiadyPrezentacje multimedialneAtlasy, mapyAlbumy rodzinne, zdjęcia Termin realizacji: wrzesień 2018 – styczeń 2019 Realizatorzy: Nauczyciele i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w Swarzędzu im. Jana Brzechwy   LpklasaRealizatorzy projektu1. Izabela Adamska2. Joanna Bazaniak3. Magda Boniecka4 Lidia Buchholz5 Aleksandra Jankiewicz6 Lucyna Kaźmierczak7 Jerzy Kot8 Elżbieta Narożna9 Joanna Paupa10 Agata Ruszkowska 11 Aleksandra Scheller12 Marcin Socha 13 Maja Szwanka 14 Łukasz Szybaj15 Dorota Świątek16 Sylwia Tarasiewicz                              Plan pracy: EtapCzynnośćTerminOsoba odpowiedzialna Opracowanie projektuwrzesieńMaja SzwankaJoanna BazaniakJerzy KotPrezentacja tematu projektu. Zaproszenie do udziału nauczycieli SP4wrzesieńKoordynatorzy projektuPodział zadańwrzesieńWszyscy realizatorzyZaprojektowanie odnośnika na stronie szkoływrzesieńMarcin SochaPrzygotowanie wniosków z prośbą o patronat honorowy Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz oraz patronat medialny: Tygodnika Swarzędzkiego, Prosto z Ratusza, STK, Filantrop.wrzesieńMaja SzwankaOrganizacja wycieczek klas III- VIII do Muzeum w Lusowie – udział w mini-grze terenowej związanej z tematyką powstania(koszt:1,50/dziecko plus 20zł/przewodnik plus autokar)Informacje : klasy I-III – zwiedzanie  plus mini – gra terenowa ok. 60 min/ klasy IV-VIII – oprowadzanie plus gra ok.90min. Możliwość zamówienia cateringu.Październik -listopad5.1016.1019.1030.11 Chętni wychowawcyWizyta w Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918- 1919              w Poznaniupaździernik listopad Chętni wychowawcyPieśni i piosenki XIX/ XX w.- nauka pieśni patriotycznychwrzesień Elżbieta Narożna    chętni nauczyciele klas I-III Modlitwa różańcowa za uczestników Powstania Wielkopolskiego i wszystkich , którzy brali udział w walce o odzyskanie niepodległości październik Dorota ŚwiątekOpracowanie informacji na temat symboli związanych z Powstaniem Wielkopolskim.październikAleksandra SchellerGromadzenie materiałów i organizacja wystaw dotyczących Powstania Wielkopolskiego.październikChętni wychowawcyPoznajemy stroje ludowe i tańce wielkopolskie – MARYNIA, WIWAT październik  listopad  grudzień                 Agata Ruszkowska                        Łukasz SzybajPrezentacja multimedialna o życiu codziennym           i świątecznym mieszkańców Wielkopolski (ubiór, zajęcia codzienne, język)listopadJoanna Bazaniak Śladami Powstania Wielkopolskiego- miejsca pamięci związane z Powstaniem – multimedialna wystawa fotografiipaździernik    Dorota ŚwiątekJerzy KotJoanna Bazaniak  Konkurs  plastyczny – „powstańczy” latawiec. listopad Joanna Bazaniak    Lucyna   Kaźmierczak, Aleksandra JankiewiczGry i zabawy z XIX /XX w. – rozgrywki w tzw. ekstrę na poszczególnych poziomachlistopadAleksandra JankiewiczPrzygotowanie prezentacji na temat wybranych bohaterów, uczestników Powstania Wielkopolskiego.Powstańcy Wielkopolscy we wspomnieniach i albumach rodzinnych- wystawa, prezentacje multimedialneListopad  listopad     grudzień   Izabela Adamska  Joanna Bazaniak      Lucyna Kaźmierczak   Dorota ŚwiątekZaduszki za zmarłych poległych                        w obronie OjczyznylistopadDorota ŚwiątekAleksandra SchellerKonkurs plastyczny – „Kokarda narodowa”listopadMagda BonieckaSpotkanie z potomkiem Wincentego Wierzejewskiego Wawrzyńcem WierzejewskimgrudzieńMaja SzwankaJerzy KotApel poświęcony 100. Rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiegogrudzień Maja Szwanka         Joanna Bazaniak       Lucyna Kaźmierczak  Jurek Kot Opracowanie notek biograficzno – historycznych wybranych Powstańców Wielkopolskich w języku polskim 
i angielskim.grudzieńLidia BuchholzSylwia TarasiewiczPrzygotowanie wywiadu                           i przeprowadzenie go                                       z przedstawicielami Towarzystwa Pamięci Powstania Wielkopolskiego oddział w Swarzędzu (kl. III)                    i oddziału wielkopolskiego (kl. IV-VIII)grudzieńWychowawczy klas na danym poziomiePrzygotowanie wystawy na temat Powstania Wielkopolskiego.GrudzieńMagdalena Boniecka
Dorota ŚwiątekJoanna PaupaEwa KuźmaPrezentacja filmu dokumentalnego związanego z tematyką Powstania Wielkopolskiego pt: ”Powstanie Wielkopolskie w pigułce”.grudzieńNauczyciele                   i wychowawcy 

  Organizacja koncertu pieśni i poezji patriotycznej z okresu Powstania Wielkopolskiego z udziałem uczniów naszej szkoły i chóru Arion podsumowującego realizowany projekt.styczeńJerzy  KotMaja SzwankaJoanna PaupaLidia BuchholzIza Adamska Film – reportaż multimedialny – konkursmarzecMarcin Socha Efekt końcowy:Ø  Poszerzenie wiedzy uczniów na temat czasów i ludzi okresu Powstania Wielkopolskiego.Ø  Zrozumienie przez uczniów wpływu zwycięstwa Powstania Wielkopolskiego na przyszłość Polski.Ø  Kształtowanie szacunku uczniów do ludzi i czasów tego okresu oraz spuścizny kulturalnej zawartej w poezji i pieśni patriotycznej .            Koordynatorzy projektu:Maja SzwankaJoanna BazaniakJerzy Kot
Skip to content