Biblioteka
Projekt konkursowy SP4 pt. Warsztaty teatralne najlepszym sposobem przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracyu
Linki do filmów przedstawiających realizację projektu https://www.youtube.com/channel/UCpuJWDymF8MhtTOcaY2AgzA Kilka filmów z warsztatów teatralnych i spektakli: https://www.youtube.com/channel/UCpuJWDymF8MhtTOcaY2AgzA Teatr marionetek "Basia i telefon" https://youtu.be/zkKkatzd83A Teatr kamishibai pt. "Basia i
tablet"
https://youtu.be/4QFWgtuouvk Teatr marionetek "Titi"
https://youtu.be/VnLwHSKd6xA Teatr pacynek pt. "Basia i
telewizor"
https://youtu.be/wVAu04rPcDM Teatr pt. "Basia i
coronavirus"
https://youtu.be/5E4JGYE6FmA Program kulinarny Emilia Dębowska jako
M...G...
https://youtu.be/NaJLiZt9tlY Warsztaty filmowe
https://youtu.be/ZGWbThYyWn0 Wywiad z Rzecznikiem Praw Dziecka
https://youtu.be/eNzs7TDX5S8 Basia i słodycze (warsztat
teatralny)
https://youtu.be/T2HOts0lp0E Titi z serii: Basia i
przyjaciele (warsztat teatralny)
https://youtu.be/dcOBhIPuf-I) Scenka rodzajowa „Dwie Dorotki w
szkole” (warsztat teatralny)
https://youtu.be/aZGMg6WdzAo Podziękowanie od uczniów z kl. 7a |
Realizacja projektu "Warsztaty teatralne najlepszym sposobem przygotowania ucznia do wejścia na rynek pracy"
W tym miesiącu do szkoły wpłynęła nagroda za zajęcie pierwszego etapu konkursu Projektanci edukacji” ogłoszonego po raz 11 przez Wydawnictwo „Nowa Era. Otrzymaliśmy 1000 zł na realizację drugiego etapu projektu oraz dwa certyfikaty dla szkoły i koordynatora projektu. Na potrzeby realizacji projektu zakupiono: skrzynkę do prezentacji teatru kamishibai, pacynki (16 postaci), czeskie marionetki (8 postaci) oraz materiały plastyczne. W klasach 7 i 8 utworzyły się już grupy teatralne, wybrane zostały również tytuły książki na podstawie, których napisane zostały scenariusze przedstawień dla uczniów z oddziałów przedszkolnych i klas 1-3. Szczególne podziękowania dla uczennic, które napisały scenariusze: Zofia Brzezińska, Teresa Graj, Nikola Janeczek, Wiktoria Idczak, Julia Nowak. Wielkie podziękowania dla wszystkich uczniów, którzy zaangażowali się w realizację tego projektu, dla wychowawców i nauczycieli, którzy pomagają w przeprowadzeniu warsztatów teatralnych oraz Radzie Rodziców, która wspiera nas w tych działaniach. Poniżej relacja ucznia Stanisława Łuckiego z klasy 7a, który bierze udział w projekcie. Nasz spektakl powstaje na podstawie książki Zofii Staneckiej pt. „Basia i tablet“. W naszym przedstawieniu zmierzymy się z tematem nowoczesnych technologii w życiu dziecka. Dotkniemy przy okazji kwestii uzależnień w sposób przystępny dla młodego człowieka. Ta historia pomoże dzieciom zrozumieć, dlaczego rodzice ograniczają im kontakt z komputerami i tabletami, a rodzicom ułatwi rozmowę z dziećmi na ten temat. Formą teatralną którą wykorzystamy do realizacji projektu będzie teatr kamishibai. Mamy nadzieję, że spektakl spodoba się, zwłaszcza tej młodszej części naszej Czwórki. W realizację tego projektu wkładamy bardzo dużo pracy i całe nasze serca. Praca nad tym projektem daje nam dużo satysfakcji, ale w trakcie tych działań nauczyliśmy się również systematycznie pracować i wytrwale dążyć do wyznaczonego celu. Dowiedzieliśmy się bardzo dużo na temat różnych zawodów tj. reżyser, aktor, charakteryzator, fotograf, operator dźwięku i wiele innych. W ten sposób poznaliśmy również nasze umiejętności, uczucia i emocje. Dużo rozmyślamy nad tym, że zmieniamy się, dorastamy i jeszcze wielu rzeczy o sobie nie wiemy. Dostrzegliśmy, że nie jesteśmy już dziećmi i powoli wchodzimy w dorosłe życie, w którym czeka nas bardzo wiele wyzwań i niespodzianek. Przez ten miesiąc zrobiliśmy bardzo dużo, aby nasze przedstawienie podobało się publiczności. Każdego dnia uczymy się czegoś nowego. Podzieliliśmy się zadaniami, założyliśmy grupę na fb, wymyśliliśmy nazwę dla naszego teatru, wybraliśmy lidera, regularnie spotykamy się z naszym koordynatorem projektu Panią Dorotą Jędrzejak na konsultacjach on-line i w szkole, napisaliśmy scenariusz, opracowaliśmy scenariusz zajęć ruchowych i plastycznych z dziećmi, zaprojektowaliśmy scenografię. Mieliśmy spotkanie z ekspertami, którzy pomogą nam profesjonalnie przygotować nasz spektakl. Warsztat artystyczny z Panią Asią Kowalską ze świetlicy, która nauczyła nas różnych technik malarskich, ponieważ aby wystawić nasze przedstawienie musimy namalować od 15 do 20 pięknych, kolorowych i ciekawych ilustracji do naszego teatru kamishibai. Wkrótce spotykamy się ze specjalistą od choreografii, która nauczy nas w jaki sposób pracować z małymi dziećmi i jakie możemy im zaproponować zabawy ruchowe i taneczne. W planach jest również spotkanie z logopedą Panią Karoliną Moczydłowską, która przeprowadzi z nami warsztaty z emisji głosu, z fotografem, który nauczy nas jak wykonać zdjęcia i nagrania dobrej jakości oraz z informatykiem, który pokaże nam jak zaprojektować różne materiały graficzne tj. bilet, plakat czy folder teatralny. Czujemy ogromną radość z tego, że każdego dnia stajemy się coraz lepsi i nabywamy nowe umiejętności: organizacyjne, logistyczne i artystyczne. Pięknie rysujemy i czytamy oraz to co jest dla nas najważniejsze potrafimy się ze sobą komunikować i coraz lepiej wychodzi nam dogadanie się w różnych sprawach. Okazało się, że nasza klasa bardzo zaangażowała się w realizację tego projektu i jak tak dalej będzie to okaże się, że możemy jeszcze wiele dobrego zrobić nawet w tak trudnych czasach pandemii. Zauważyliśmy, że każdy z nas ma jakieś talenty, zdolności i że dobra współpraca oraz praca w zgranej grupie przynosi lepsze rezultaty. Mam nadzieję, że zdążymy przed premierą i wszystko nam się uda. Jest to dla nas bardzo ważne, ponieważ poświęcamy na to mnóstwo cennego czasu i zależy nam na tym, aby zdążyć do końca marca. Cieszymy się, że możemy zrobić coś dobrego dla innych. Już nie możemy się doczekać reakcji naszych małych widzów. Stanisław Łucki z klasy 7a Bloger, grafik i informatyk w projekcie „Projektanci edukacji” nać ukryte umiejętności których w sobie nie znaliśmy Przez ten czas zrobiliśmy bardzo dużo pracy , wykonaliśmy bardzo dobrą robotę z kolejnymi dniami stajemy się coraz lepsi , coraz lepiej rysujemy i |
Zmarł Aleksander Doba - pierwszy człowiek, który przepłynął Atlantyk kajakiem
Aleksander Doba dzieciństwo spędził w Swarzędzu. Ukończył Politechnikę Poznańską z tytułem inżyniera mechanika. Od lat 70. XX wieku mieszkał w Policach, gdzie pracował w Zakładach Chemicznych Police. Miał żonę, Gabrielę, dwóch synów – Bartłomieja i Czesława. Trzykrotnie samotnie przepłynął kajakiem Atlantyk. Pierwsza przeprawa odbyła się z Afryki do Ameryki Południowej. Doba wystartował ze stolicy Senegalu, Dakaru 26 października 2010 roku. Po blisko 99 dniach i przebyciu 5394 kilometrów 2 lutego 2011 roku dotarł do Acarau w Brazylii. Dzięki tej wyprawie zapisał się na kartach historii jako pierwszy człowiek, który samotnie przemierzył kajakiem te wody. Kolejne wyprawy kajakiem przez Atlantyk odbyły się na przełomie 2013 i 2014 roku oraz w 2017 roku. Doba otrzymał tytuł "Podróżnika Roku 2015" w plebiscycie "National Geographic". W 2018 roku został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości. Zmarł w poniedziałek na najwyższym szczycie Afryki Kilimandżaro. W poniedziałek o godzinie 11.00 wchodził na szczyt z dwoma przewodnikami. Kiedy spotkał się z grupą, która akurat wracała, mówił, że czuł się super, robił zdjęcia, mówił, że idzie po Dach Afryki. Był świadomy, szczęśliwy, spełniał swoje marzenie - mówił Łukasz Nowak organizator wyprawy. W bibliotece dostępne są trzy egzemplarze książki pt. "Ocean to pikuś" zabiera nas w zuchwały rejs kajakiem przez Atlantyk. To oparta na prawdziwych wydarzeniach opowieść o Aleksandrze Dobie, pełnym optymizmu i pogody ducha marzycielu, który w 2010 roku jako pierwszy człowiek na świecie przepłynął kajakiem Ocean Atlantycki z kontynentu na kontynent. Książka pełna jest barwnych i pełnych pozytywnej energii ilustracji Marcina Leśniaka. Łukasz Wierzbicki to znany i lubiany autor książek podróżniczo-przygodowych dla dzieci, w tym takich powieści, jak "Afryka Kazika" czy "Dziadek i niedźwiadek", które znalazły się w kanonie lektur szkolnych czy książki "Drzewo" zainspirowanej mitologią słowiańską. |
Raport czytelnictwa
Najwięcej książek na poziomie klas 1-3 wypożyczyła klasa 1B (Wychowawca: I.Matela), 3B (Wychowawca: Radziej-Rezler), 2C (Wychowawca: kl. D. Hernacka). Najwięcej książek na poziomie 4-6 wypożyczyła klasa 5A (Wychowawca: J. Iskierska), 5B (Wychowawca: P. Hojna), 4C (Wychowawca: J. Hyża). Dokładne dane ilustrujące czytelnictwo (patrz załączniki) |
Kampania „Cała Polska czyta dzieciom”
Co roku nasza biblioteka uczestniczy w akcji Cała Polska czyta dzieciom. Misją naszej Fundacji jest wspieranie prawidłowego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego dzieci i młodzieży. Cel ten można osiągnąć oraz wzmocnić poprzez praktykę codziennego czytania dzieciom. Jest to sposób nie tylko skuteczny, ale też tani i przyjazny dziecku. Kampania czytania z hasłem „Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!” jest adresowana do rodziców, opiekunów, wychowawców i edukatorów. Codzienne czytanie dziecku przez dorosłego przynosi ogromne korzyści, m.in.: · buduje więź z dzieckiem będącą fundamentem jego zdrowia emocjonalnego, · doskonali język i ułatwia rozumienie świata, · rozwija zasoby wewnętrzne dziecka, w tym inteligencję emocjonalną, poznawczą i moralną, · poszerza wiedzę i kładzie mocne podwaliny pod sukcesy w szkole i w życiu. Nauczyciele bibliotekarze chodzą do oddziałów przedszkolnych i specjalnych czytać dzieciom i młodzieży książki. Oprócz czytania książek nauczyciel organizuje zajęcia plastyczne, integrujące grupę oraz ruchowe, oczywiście związane z tytułem czytanej książki. Dzieci z oddziałów przedszkolnych otrzymują książki, które umieszczone są w tzw. bibliokoszu i mogą wypożyczać książki do domu do wspólnego czytania z rodzicami. Celem tego działania jest promocja czytelnictwa, rozwój koncentracji uwagi oraz percepcji słuchowej i wzrokowej u najmłodszych uczniów naszej szkoły. Uczniowie za wykonanie pięknych prac plastycznych otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców (farby, plastelinę i inne upominki). |
Pasowanie na czytelnika
Pod koniec stycznia 2021 roku w bibliotece odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej. Celem spotkania było wpisanie uczniów klas pierwszych w poczet czytelników naszej szkoły, a tym samym zachęcenie ich do korzystania z usług biblioteki oraz rozbudzenie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych dzieci. Zachęcenie ich do czytania i wypożyczania książek. Najpierw każdą pierwszą klasę nauczyciel bibliotekarz oprowadził po bibliotece wyjaśniając funkcje i przeznaczenie każdego z pomieszczeń bibliotecznych. Następnie omówiono najważniejsze punkty regulaminu oraz zasady wypożyczania książek. Potem zaprezentowano rodzaje książek jakie gromadzimy w bibliotece. Następnie dzieci wysłuchały opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej pod tytułem „Czterolistna koniczynka” z książki „Pierwsze abecadło”. Potem dzieci odpowiadały na pytania związane z bohaterami i kolejnością wydarzeń w tej bajce. Musiały wyłonić postacie realistyczne od fantastycznych. Na podstawie samego opisu narysowały odpowiednio przedstawionego w bajce krasnoludka i właściwie go pokolorowały. Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z zadaniami, więc mogły przystąpić do złożenia przyrzeczenia czytelnika, po którym każdy pierwszoklasista został indywidualnie pasowany na czytelnika biblioteki szkolnej. Potem każdy uczeń otrzymał elektroniczną kartę biblioteczną, która stanowi ważny dokument podczas odwiedzin w bibliotece. Na pamiątkę pasowania każdy pierwszoklasista otrzymał Wyprawkę Czytelniczą , w skład której oprócz książki pt. ”Pierwsze abecadło” oraz broszury pt. ”Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” wszedł jeszcze Kreatywny alfabet – plakat z literami do wycinania, który ma wspomóc naukę alfabetu i czytania. Na zakończenie wskazano na korzyści płynące z czytania bajek, baśni, opowiadań oraz zaproszono klasę do wypożyczenia pierwszych książeczek.
|
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Biblioteka przystąpiła do programu WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE skierowany jest do uczniów klas V–VII szkół podstawowych. Jego celem jest wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Na zajęciach pod opieką wychowawców i nauczycieli bibliotekarzy uczniowie będą zapoznawać się z uniwersalnymi wartościami moralnymi poprzez lekturę opowiadań uznanych polskich autorów ze zbioru Gorzka czekolada t. 1 i 2. Następnie, omawiane będą scenariusze zajęć dotyczące poszczególnych wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, odwaga cywilna, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość czy mądrość, młodzież omawia istotę wartości oraz skutki ich stosowania bądź zaniechania w życiu. Ostatnim etapem Programu WpC będzie stworzenie przez uczniów krótkich prezentacji multimedialnych na temat wybranej przez siebie wartości moralnej. W celu realizacji tego programu biblioteka zakupiła książki o wartościach oraz wysłała nauczycielom linki do strony www „WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE”. W II semestrze program będzie kontynuowany. |
SUKCES CZWÓRKI
Projekt „Mała książka – wielki człowiek”
Pod koniec października 2020 roku biblioteka szkolna wzięła udział w ogólnopolskiej kampanii czytelniczej „ Mała książka – wielki człowiek”. Projekt realizowany był ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Głównym celem kampanii był rozwój czytelnictwa wśród dzieci w różnych grupach wiekowych. Projekt realizowany bezpośrednio przez Instytut Książki w Warszawie obejmował swoimi działaniami dzieci w trzech grupach wiekowych: niemowlęta, dzieci w wieku przedszkolnym , pierwszoklasistów, jak również ich rodziców, dziadków i opiekunów, podkreślając rolę i wartość czytania międzypokoleniowego. Tegoroczny etap kampanii został przygotowany z myślą o dzieciach rozpoczynających edukację w szkole podstawowej i stawiających swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Instytut Książki przygotował specjalnie dla nich Wyprawki Czytelnicze , które mają zaprosić pierwszaków do czytania zarówno samodzielnego , jak i z udziałem najbliższych. W skład Wyprawki Czytelniczej wchodzą: – „Pierwsze abecadło” - antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych, m.in.: M. Musierowicz, A. Onichimowskiej, R. Kosika, A. Fredry, J. Twardowskiego, D. Terakowskiej i innych w opracowaniu graficznym ilustratorki Iwony Chmielewskiej; – ”Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem”- broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów podpowiadającym, w jaki sposób wspierać dziecko w nauce czytania, jak również zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książki. Jest to zbiór zabaw i animacji, które mają zachęcać do aktywnej lektury, pomagać interpretować i przeżywać tekst, otwierać na własne emocje, drugiego człowieka i naukę nowych rzeczy. – Kreatywny alfabet – plakat z literami do wycinania, który ma wspomóc naukę alfabetu i czytania W naszej szkole wszyscy pierwszoklasiści otrzymali Wyprawki Czytelnicze podczas uroczystego pasowania uczniów na czytelników biblioteki szkolnej. Mamy wielką nadzieję, że dzięki takim projektom miłość do książek oraz pasja czytania będą towarzyszyły naszym uczniom na co dzień.
|