Eksperyment nr 2: ZIELONE PĘDY

opublikowane: 30 maj 2021, 07:56 przez Arleta Łukasik

Potrzebne materiały:

- marchewki, korzeń selera i inne świeże warzywa korzeniowe

- dużą podstawkę lub talerz

- ręcznik papierowy lub watę (nie jest to konieczne)

- wodę

Wykonanie:

1. Na podstawce lub talerzu rozłóż papierowy ręcznik lub watę.

2. Przygotowane podłoże zwilż wodą.

3. Odetnij szersze kocówki warzyw.

4. Połóż je na nawilżonym talerzu.

5. Talerz połóż w słonecznym miejscu i regularnie dolewaj wody.

Co się stanie?

Po kilku dniach na odciętych kawałkach wyrosną pędy z małymi listkami.

Konieczne jest codzienne zmienianie wody, gdyż po kilku dniach w stojącej wodzie może rozpocząć się proces gnilny. Gdy wykształcą się korzenie i zawiązki naci (przeważnie po mniej więcej tygodniu), można je przenieść do ziemi.

Dlaczego?

Pęd wyrasta, gdy roślina ma odpowiednią ilość wody. Jako źródło energii do wzrostu wykorzystuje siłę zmagazynowaną w resztkach korzeni.

Uprawa z resztek warzyw to bardzo cenna lekcja. Można nie tylko obserwować  jak silna jest natura i jak odradza się życie, ale również nauczyć dzieci, by nie marnować tego, co mają.


Eksperyment nr 2.1: Bąbelkowy szał

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:

- mleko

-  olej

- barwniki spożywcze

- pipetki

- talerze

Do talerza nalewamy mleko, następnie wylewamy olej aby pokrył warstwą mleko ( około 50 ml). Poza tym przygotowujemy barwniki. Możemy wykorzystać gotowe barwniki płynne rozpuszczając je niewielkiej ilości wody , można też przygotować je z barwników do jajek, rozpuszczając je w połowie szklanki wody.

 Wnioski

Co można  zaobserwować podczas tego eksperymentu?

Olej nie miesza się z mlekiem, także nasz barwnik tez się nie zmiesza tworząc bąbelki na powierzchni - dopiero gdy ciężar oraz siła przebicia spowoduje przejście barwinka przez olej, zmiesza się on z mlekiem tworząc kolorowe plamy. Olej w dalszym ciągu będzie na wierzchu.

 Praca plastyczna nr 2: Kolorowy zawrót głowy, czyli malowanie słomką

Potrzebne materiały

- farby

- rurki do napojów

- kartki

Farby jeśli są gęste rozcieńczamy wodą. Na kartki nakładamy na przykład łyżeczką "kupki" farby. Dzieci za pomocą słomki maja za zadanie rozdmuchać farbę tak, aby utworzyć abstrakcyjne prace. Podczas wykonywania zadania dzieci nie tylko "malują", poznając nową technikę plastyczną, ale także ćwiczą oddech. Zadanie to jest świetnym ćwiczeniem logopedycznym. 

 

Eksperyment nr 2

Comments