Become a scientist... (experiments and arts)

Projekt będzie polegał na wykonywaniu eksperymentów. Dzieci przedszkolne będą miały możliwość „pobawić” się nieco nauką. Poprzez eksperymenty wraz z partnerami projektu pokażemy przedszkolakom „działanie” przyrody i jej możliwości. Ponadto dzieci będą mogły rozwijać swoją kreatywność i zdolności manualne poprzez wykonywanie ciekawych prac plastycznych proponowanych przez partnerów projektu.

CELE

-       rozwinięcie u dzieci umiejętności obserwacji i logicznego myślenia;

-       rozwijanie umiejętności stawiania hipotez i sprawdzania ich;

-       poznanie najważniejszych procesów zachodzących w przyrodzie w drodze eksperymentów;

-       wymiana doświadczeń z partnerami projektu;

-       budzenie zainteresowania światem nauki i przyrody;

-       rozwijanie kreatywności i twórczości u dzieci;

-       doskonalenie sprawności manualnych;

 

POSTĘP DZIAŁAŃ

Każdy z partnerów będzie odpowiedzialny za proponowanie jednego eksperymentu i jednej pracy plastycznej do wykonania przez partnerów projektu oraz umieszczanie relacji z przeprowadzonych zajęć w formie zdjęć lub filmików na platformie Twinspace.

1. Przygotowanie wizytówki przedszkola
2. Wspólne doświadczanie
3. Opisy obserwacji
4. Prezentacja oraz wykonanie pracy plastycznej
5. Ewaluacja projektu

 

SPODZIEWANE REZULTATY

-       stworzenie wspólnie z partnerami zbioru eksperymentów możliwych do przeprowadzenia z dziećmi przedszkolnymi;

-       zdobycie podczas realizacji projektu ogromnej wiedzy przez dzieci na temat działania przyrody;

-       podniesienie kompetencji w zakresie wykorzystania wiedzy w praktyce, logicznego myślenia;

-       udoskonalenie sprawności manualnych dzieci oraz twórczego myślenia

 




Eksperyment nr 5,6 i 7

opublikowane: 30 maj 2021, 08:14 przez Arleta Łukasik

Eksperyment nr 5 - Tańcząca kukurydza/ Dancing corn

Potrzebne materiały:

 1/3 butelki octu,

1/2 opakowania ziaren kukurydzy,

2 szklanki wody,

2-3 łyżki sody oczyszczonej

wysokie naczynie np. wazon lub przecięta butelka po wodzie.

Przebieg doświadczenia:

Wodę wlewamy do wysokiego naczynia, następnie dolewamy ocet i wsypujemy kukurydzę. Na sam koniec dodajemy po łyżce sody oczyszczonej – czarodziejki która wywoła taniec ziarenek kukurydzy.

 

Praca plastyczna nr 5 – KOTY

 

Eksperyment nr 6 – „JABŁKO ZMIENIAJĄCE KOLOR”

Eksperyment ma na celu zaobserwowanie, jakie zmiany zaszły w wyniku kontaktu produktu pozostawionego na zewnątrz z powietrzem i jakiego produktu użyć, aby temu zapobiec.

MATERIAŁY

 - 1 jabłko

 - 1 cytryna

- 1 talerz

Przecinamy jabłko na pół. W tym miejscu zrobiliśmy krótkie wprowadzenie do koncepcji całej połowy. Na jedną połowę jabłka kładziemy cytrynę, a drugą połowę zostawiamy otwartą na trzy dni.  Zbadaliśmy zmianę. Zauważyliśmy, że jabłko przykryte cytryną nie zmieniło się.

Praca plastyczna nr 6 – Jabłkowe obrazki


Eksperyment na 7 - "Bąbelkowe kolory"

Materiały potrzebne do przeprowadzenia eksperymentu:

- słoik

- woda oraz dowolny kolor barwnika

- olej

- tabletki musujące np. witamina C.

Wlewamy do słoika wodę z barwnikiem, następnie wlewamy olej, a później wkładamy tabletkę musującą i obserwujemy powstałe kolorowe bąbelki, które unoszą się ku górze. 

 Praca plastyczna nr 7 - "Piękna majowa łąka"

Potrzebne materiał:

- farby i pędzle

- stoły

- folia stretch lub malarska

Stoły stawiamy do góry nogami i oplatamy folią. Dzieci siadają wokół stołów i malują farbami na folii.

 

https://photos.app.goo.gl/HZ8Go1MEDpZpLsFTA
Kliknij w link

 

Eksperyment nr 4

opublikowane: 30 maj 2021, 08:05 przez Arleta Łukasik

IV eksperyment "Wulkan"

Potrzebne materiały:

- 10 łyżek sody,

- szklanka octu,

- pusta butelka,

- łyżka,

- taca

Wykonanie:

Na środku tacy ustawiamy butelkę, wsypujemy sodę a następnie szybko wlewamy ocet. Zobacz, jaki piękny wybuch wulkanu!

Wnioski:

Powstała piana to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwas) i sody (zasada).

Praca plastyczna nr 4 „Latający balon”

Potrzebne materiały:

- niebieskie kartki 

- kolorowe paski

- kolorowe kółeczka

- trapez wycięty z papieru (koszyk)

- klej

- nożyczki

Wykonanie:

Na niebieską kartkę u góry naklejamy koło i ozdabiamy kolorowymi paskami.

Doklejamy koszyk, paseczki jako sznurki.




Eksperyment nr 3

opublikowane: 30 maj 2021, 08:02 przez Arleta Łukasik

Nadszedł czas na 3 eksperyment - Eksperyment z balonem

Potrzebne materiały

- butelka,

- balon,

- ocet,

- soda oczyszczona,

- łyżeczka

- opcjonalnie lejek.

Jak nadmuchać balon bez wysiłku – przebieg eksperymentu:

Do balonu nasypujemy trochę sody oczyszczonej, mniej więcej 2-3 łyżeczki (można wykorzystać lejek, który ułatwi wsypanie sody do balona).

Do butelki nalewamy ocet.  I tutaj może się przydać lejek, aby zapobiec ewentualnemu rozlaniu się cieczy.

Następnie delikatnie nakładamy balon na szyjkę butelki, tak, aby soda nie wysypała się z niego.

Kiedy upewnimy się, że balonik założony jest poprawnie, wreszcie możemy unieść go i wysypać jego zawartość do butelki.

Rezultat? Balon nabiera objętości. Dlaczego? Kiedy dosypujemy sodę do octu zachodzi reakcja chemiczna w wyniku której powstaje dwutlenek węgla, napełniający balon. Jeśli zwiększymy proporcje, wytworzy się go więcej, czego rezultatem będzie bardziej nadmuchany balonik.

Praca plastyczna nr 3 Stwórzmy własne drzewo. 

https://photos.app.goo.gl/A4wYZVjyGrqaTSzb7

Eksperyment nr 2: ZIELONE PĘDY

opublikowane: 30 maj 2021, 07:56 przez Arleta Łukasik

Potrzebne materiały:

- marchewki, korzeń selera i inne świeże warzywa korzeniowe

- dużą podstawkę lub talerz

- ręcznik papierowy lub watę (nie jest to konieczne)

- wodę

Wykonanie:

1. Na podstawce lub talerzu rozłóż papierowy ręcznik lub watę.

2. Przygotowane podłoże zwilż wodą.

3. Odetnij szersze kocówki warzyw.

4. Połóż je na nawilżonym talerzu.

5. Talerz połóż w słonecznym miejscu i regularnie dolewaj wody.

Co się stanie?

Po kilku dniach na odciętych kawałkach wyrosną pędy z małymi listkami.

Konieczne jest codzienne zmienianie wody, gdyż po kilku dniach w stojącej wodzie może rozpocząć się proces gnilny. Gdy wykształcą się korzenie i zawiązki naci (przeważnie po mniej więcej tygodniu), można je przenieść do ziemi.

Dlaczego?

Pęd wyrasta, gdy roślina ma odpowiednią ilość wody. Jako źródło energii do wzrostu wykorzystuje siłę zmagazynowaną w resztkach korzeni.

Uprawa z resztek warzyw to bardzo cenna lekcja. Można nie tylko obserwować  jak silna jest natura i jak odradza się życie, ale również nauczyć dzieci, by nie marnować tego, co mają.


Eksperyment nr 2.1: Bąbelkowy szał

Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:

- mleko

-  olej

- barwniki spożywcze

- pipetki

- talerze

Do talerza nalewamy mleko, następnie wylewamy olej aby pokrył warstwą mleko ( około 50 ml). Poza tym przygotowujemy barwniki. Możemy wykorzystać gotowe barwniki płynne rozpuszczając je niewielkiej ilości wody , można też przygotować je z barwników do jajek, rozpuszczając je w połowie szklanki wody.

 Wnioski

Co można  zaobserwować podczas tego eksperymentu?

Olej nie miesza się z mlekiem, także nasz barwnik tez się nie zmiesza tworząc bąbelki na powierzchni - dopiero gdy ciężar oraz siła przebicia spowoduje przejście barwinka przez olej, zmiesza się on z mlekiem tworząc kolorowe plamy. Olej w dalszym ciągu będzie na wierzchu.

 Praca plastyczna nr 2: Kolorowy zawrót głowy, czyli malowanie słomką

Potrzebne materiały

- farby

- rurki do napojów

- kartki

Farby jeśli są gęste rozcieńczamy wodą. Na kartki nakładamy na przykład łyżeczką "kupki" farby. Dzieci za pomocą słomki maja za zadanie rozdmuchać farbę tak, aby utworzyć abstrakcyjne prace. Podczas wykonywania zadania dzieci nie tylko "malują", poznając nową technikę plastyczną, ale także ćwiczą oddech. Zadanie to jest świetnym ćwiczeniem logopedycznym. 

 

Eksperyment nr 2

Eksperyment nr 1 "Kolorowa kapusta"

opublikowane: 30 maj 2021, 07:51 przez Arleta Łukasik

Postanowiliśmy wprowadzić do sali trochę wiosennych kolorów.
Potrzebne były nam do tego słoiki, bibuła, kapusta pekińska i woda.
Wybraliśmy nasze ulubione kolory bibuły, które zanurzyliśmy w słoikach napełnionych wodą. Mieszaliśmy je, aż woda nabrała ciekawej barwy. Oto powstały barwniki w słoikach. Mogliśmy już zanurzyć nasze warzywo w powstałych cieczach i zacząć dokładnie je obserwować. Nasi mali naukowcy od razu stawiali hipotezy, co stanie się z naszą kapustą.  Na wynik doświadczenia musimy poczekać do następnego dnia :)

Nasza kapusta (jak podsumowały dzieci) była bardzo spragniona i wypiła naszą kolorową wodę i zmieniła swoją barwę :)
Dzieci podsumowały cały eksperyment słowami: "Roślinki tak jak człowiek potrzebują wody do picia"

Praca plastyczna nr 1 „Bąbelkowe kwiaty”

Potrzebne materiały: białe kartki papieru, kilka kubeczków plastikowych, woda, płyn do mycia naczyń, słomki, farby

Do kubków z wodą nalewamy odrobinę płynu do mycia naczyń oraz farby. Płyn dokładnie mieszamy i gotową "barwną mieszankę" ustawiamy na kartce papieru. Następnie dzieci dmuchają w wytworzoną już pianę słomką tworząc w niej wielkie bańki mydlane. Pianką można malować lub wydmuchać na kartkę. Po wyschnięciu gotowe kwiaty wycinamy i przyklejamy na kartkę dorysowując łodygę oraz liście.

 

 https://photos.app.goo.gl/AwUyfENxNB3NAs2s8

1-5 of 5