Szkoła nasza wzięła udział w konkursie : Szkoła przyjazna dla każdego. Udało nam się zostać laureatami tego konkursu. Delegacja w osobach p. Natalia Brząkała, p. Joasia Michalak i p. Maja Szwanka , wzięły udział w konferencji , która odbyła się w Warszawie w Muzeum Kolekcji Jana Pawła II 12.11.2014r. Jednym z wygranych był nasz projekt: ADAPTACJA NA POTRZEBY SZKOŁY INNOWACYJNYCH METOD, PROJEKTÓW I PROGRAMÓW Szkoła nasza jest
jedyną w gminie, która wychodzi naprzeciw wszystkim mieszkańcom naszego
środowiska. Jesteśmy specjalistyczną placówka otwartą na problemy osób niepełnosprawnych i
przewlekle chorych. U nas uczą się
uczniowie z różnymi niepełnosprawnościami ruchowymi i intelektualnymi. Mamy klasy w masowe, integracyjne, specjalne
dla uczniów z niepełnosprawnością w stopni u lekkim i klasy
specjalne dla
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Pracujemy z dziećmi przewlekle chorymi i upośledzonymi w stopniu głębokim w domach
uczniów. Ze względu na tak dużą różnorodność możliwości
podopiecznych jeżeli chodzi o ich warunki psychofizyczne, społeczne,
emocjonalne i intelektualne musimy dostosować nasze
działania do potrzeb tak szerokiego grona odbiorców. Nauczyciele naszej szkoły
są bardzo kreatywni, cały czas podnoszą swoją wiedzę i kompetencje aby nauka w szkole była nie tylko efektywna, ale sprawiała
radość uczniom i satysfakcje rodzicom, że dzieci są w stanie
mimo różnorodnego stopnia niepełnosprawności nabywać nowe doświadczenia, wiedzę
i umiejętnie wykorzystywać to w praktyce. Dlatego też formy i metody
wykorzystywane podczas zajęć są bardzo zindywidualizowane i dostosowane do predyspozycji każdego dziecka. Nasza
szkoła jest otwarta na propozycje projektów innowacyjnych metod i programów
proponowanych zarówno przez nauczycieli jak i rodziców. Uczniowie integrują się
w ramach licznie organizowanych projektów, które dają możliwość bezpośrednich
kontaktów uczniów sprawnych i
niepełnosprawnych podczas zajęć lekcyjnych i aktywności pozalekcyjnych. Od lat realizujemy
takie projekty jak: „Szkoła promująca
zdrowie”, „Tydzień Europejski”, „Różnorodność kulturowa”, „Comenius”, „Cyfrowa
Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, „Wędrówki logopedyczne ze zwierzętami Jana Brzechwy”.
Nauczyciele chętnie piszą własne programy autorskie z myślą o
uczniach z którymi pracują. Ciekawymi bardzo propozycjami są innowacje
pedagogiczne realizowane w naszej szkole . Mają one charakter programowy i
metodyczny, a dostosowane są bezpośrednio do grona uczniów na podstawie
zdiagnozowanych potrzeb. Do tych innowacji jesteśmy przygotowani w obszarze
organizacyjnych i w zakresie kompetencji nauczycieli którzy je
zgłosili. Aktualnie w szkole realizowane są cztery innowacje: „Nie tylko głaskanie czyli nauka na cztery łapy i
ogon”, „Pomóż mi zrobić to samemu”, „Wspomaganie kształtowania kompetencji
językowych oraz alternatywnych uczniów szkoły podstawowej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,”,
„Rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej u dzieci 5- 6- letnich jako
przygotowanie do nauki pisania w oparciu o elementy
Metody Dobrego Startu”. Każda z tych innowacji realizowana jest przez wychowawców klas w grupie dzieci , z
którymi pracują. Wszyscy z nauczycieli
zdobyli odpowiednie kwalifikacje, ukończyli szkolenia uprawniające ich do pracy daną
metodą oraz zorganizowali sobie przy współudziale Dyrektora szkoły odpowiednie zaplecze
i pomoce . Dyrektor zabezpieczył
środki finansowe na możliwość
dokształcania się nauczycieli, a zainteresowani wychowawcy często przy współudziale rodziców i środowiska
lokalnego zorganizowali pomoce i przystosowali sale dydaktyczne do realizacji
zamierzonych celów. Innowacja pt. „Nie tylko
głaskanie..” realizowana jest w klasie
specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym i znacznym i opiera się na
współpracy uczniów z psem podczas zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Kynoterapia – bo taką nazwę nosi metoda
wykorzystywana w pracy z dziećmi, jest bezpośrednio dostosowana do podstawy
programowej uczniów. Mamy na własność
specjalnie wyszkolonego psa – suczkę - Labradora o imieniu HOPE. Przychodzi ona
dwa razy w tygodniu do szkoły i pracuje z uczniami , Uczestniczy wówczas we wszystkich
etapach procesu dydaktycznego – powitanie, zajęcia wstępne, zajęcia podstawowe,
podsumowanie dnia i zakończenie. W sali
mamy dla niej przygotowane miejsce do wypoczynku w postaci klatki. Praca z psem ma działania terapeutyczne. Współpracuje z uczniami w obszarze sensorycznym
i dydaktycznym.Inną z metod jest „Pomóż mi zrobić
to sam” – oparta na ideologii Marii Montessorii . Dzięki wykorzystaniu
różnorodnych koncepcji metodyczno – merytorycznym i w oparciu
o specjalistyczne narzędzia pracy dzieci doświadczają otaczającej ich
rzeczywistości w sposób bardzo
atrakcyjny i na poziomie ich możliwości. Innowacja ta realizowana jest na pierwszym poziomie nauczania uczniów w
klasie specjalnej. Uczniowie z
obniżonymi kompetencjami językowymi doskonale odnajdują się podczas
uczestnictwa w zajęciach logopedycznych w trakcie których realizowana
jest innowacja dotycząca wspomagania kompetencji językowych uczniów. Bardzo efektywna okazała się też praca uczniów
oddziałów przedszkolnych w ramach innowacji wykorzystującej elementy
Metody Dobrego Startu. Ocena sprawności grafomotorycznej dzieci realizujących ten program wypadła znakomicie , a efekty tego przełożą się na pewno na umiejętności w obszarze
małej motoryki. Dzięki
włączeniu do zajęć tej metody nauka dla dzieci stała się super zabawą.
Możliwość doświadczania różnych faktur, słuchania i śpiewania piosenek podczas
pracy, kreślenia kształtów wg wzorów i pomysłów własnych, oraz pracy na różnym
materiale sprawiała dzieciom ogromną przyjemność i poczucie satysfakcji. Uśmiech dzieci, zadowolenie rodziców i satysfakcja nauczycieli sprawiają, że warto podejmować dodatkowe działania .
Maja Szwanka |
Aktualności >