Aktualności

Wycieczka klasy II c i II d do Rogalowego Muzeum i Muzeum Legend „Blubry 6D” w Poznaniu

opublikowane: 23 lis 2017, 01:18 przez Jerzy Kot

W poniedziałek 13 listopada uczniowie klasy II c i II d wybrali się na wycieczkę do Rogalowego Muzeum w Poznaniu oraz Muzeum Legend – „Blubry 6 D”.

W Rogalowym Muzeum usłyszeliśmy legendy o powstaniu rogali, zapoznaliśmy się z ich składnikami i recepturą. Uczestniczyliśmy też w przygotowaniu rogali pomagając Rogalowemu Mistrzowi przy użyciu tradycyjnych narzędzi cukierniczych. Mieliśmy okazję na żywo poznać tajemnicę wypieku Rogali Świętomarcińskich oraz elementy gwary poznańskiej, która bardzo nam się podobała. Dowiedzieliśmy się m.in. co to są młodzie, kim są szczun i mela, co to znać mieć fifa. Okazało się, że znamy znaczenie wielu gwarowych słów, a wyjątkowym znawcą tej dziedziny był Paweł Maćkowiak, który za swoją wiedzę został nagrodzony przez Rogalowego Mistrza! Poznaliśmy również historię Poznania w animowanej wersji. Na zakończenie każdy mógł spróbować pysznych, słodkich, rogalowych wypieków.

Po zajęciach obejrzeliśmy słynne poznańskie koziołki trykające się na ratuszowej wieży, zwiedziliśmy Stary Rynek, a następnie udaliśmy się do Muzeum Legend „Blubry 6D”, gdzie dzięki trójwymiarowym okularom obejrzeliśmy malowidła naścienne wykonane w technice 3D, przedstawiające dzieje dawnego Poznania. Dowiedzieliśmy się dlaczego dwa koziołki wskoczyły na poznański ratusz oraz skąd wziął się hejnał grany z ratuszowej wieży. Wysłuchaliśmy charakterystycznej gwary poznańskiej i obejrzeliśmy półtorametrową makietę poznańskiego ratusza. Nasze wrażenia potęgowały efekty specjalne. To była fantastyczna wycieczka!

Jolanta Dębska

Leonarda Leżańska

KLIKNIĘCIE W ZDJĘCIE PRZEKIEROWUJE DO GALERII

POCZYTAM SOBIE (I INNYM).

opublikowane: 21 lis 2017, 10:13 przez Marcin Socha   [ zaktualizowane 21 lis 2017, 10:14 ]

Przygody z czytaniem ciąg dalszy.

Innowacja pedagogiczna Poczytam sobie (i innym) ruszyła w nowym roku szkolnym. Ponad stu uczniów otrzymało karty czytelnika i po wykonaniu pierwszych zadań mogło do nich wkleić zdobyte naklejki. Na naszej gazetce zrobiło się kolorowo.

Każda przeczytana książka jest jak trampolina w świat wyobraźni i przygody. Cieszymy się, że uczniowie dzielą z nami pasję czytania.

Organizatorzy

Katarzyna Bednarek, Danuta Hernacka, Izabela Matela, Anna Zgórecka

Wycieczka do Muzeum Rogala klasy IIa i IIb

opublikowane: 20 lis 2017, 00:21 przez Marcin Socha   [ zaktualizowane 20 lis 2017, 00:22 ]

Poniedziałek 13.listopada wcale nie był pechowym dniem dla uczniów klasy IIa i IIb. Tego dnia wybraliśmy się do Muzeum Rogala w Poznaniu. Tam najpierw każdy otrzymał czapkę piekarza (nawet naszych  pań nie ominęła ta przyjemność ;). Następnie każda z grup wykonywała kolejne czynności związane z wypiekiem Rogali  Świętomarcińskich.  W międzyczasie poznawaliśmy gwarę poznańską oraz historię stolicy Wielkopolski. Za wspaniałą pracę każde dziecko otrzymało kawałek pysznego rogala. Ach jaka pychotka ;) Po skończonych zajęciach wyruszyliśmy zwiedzić poznański Rynek z pięknymi kolorowymi kamieniczkami i Poznańską Farę. Oczywiście nie mogliśmy zapomnieć o pomniku dwóch trykających się koziołków, gdzie zrobiliśmy sobie zdjęcie. W samo południe mogliśmy obejrzeć koziołki na wieży poznańskiego Ratusza.  Po powrocie pani wręczyła wszystkim dzieciom „certyfikaty rogalowego czeladnika” na dowód tego, że umiemy już piec (a nawet jeść) rogale.  Wycieczka wszystkim bardzo się podobała, a jeśli ktoś nie wierzy to zapraszamy do obejrzenia zdjęć ;)

Anna Kolankiewicz i Agnieszka Czwojdrak

oraz

Danuta Hernacka i Ludmiła Knopik

kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię

Wycieczka do Muzeum Rogala

opublikowane: 15 lis 2017, 03:16 przez Marcin Socha   [ zaktualizowane 15 lis 2017, 03:17 ]

W poniedziałek - 13 listopada my, czyli uczniowie z klasy  1b i 1c wyjechaliśmy na naszą kolejną szkolną  wycieczkę i odwiedziliśmy Muzeum Rogala na poznańskim Starym Rynku.

W trakcie pokazów „na żywo”  poznaliśmy historię oraz tajniki wypieku rogali świętomarcińskich. Uczestniczyliśmy w przygotowaniu rogali, a na koniec  każdy z nas spróbował tego poznańskiego specjału i dostał pamiątkowy certyfikat czeladniczy. Obejrzeliśmy także  film animowany pt. „ Rogalowa Historia Poznania”, w którym przedstawione zostały dzieje miasta – od Lecha, Czecha      i Rusa po dzień dzisiejszy. W trakcie warsztatów poznaliśmy elementy poznańskiej gwary. Po zajęciach w muzeum spacerowaliśmy uliczkami Starego Rynku i podziwialiśmy poznański ratusz oraz okalające go kamienice. Spacer był inspiracją do wykonania  pracy plastycznej pt. „Kamienice wokół Starego Rynku w moich oczach”. Nasze prace można podziwiać na korytarzowej gazetce obok naszych klas.

Zwieńczeniem wycieczki było pamiątkowe zdjęcie przy poznańskich koziołkach na Placu Kolegiackim.

Katarzyna Bednarek       Izabela Matela

kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię

"W kraju Orła Białego".

opublikowane: 14 lis 2017, 11:26 przez Jerzy Kot

W minionym tygodniu dzieci z oddziałów przedszkolnych "Żabki" i "Sówki" brały udział w projekcie edukacyjnym  "W kraju Orła Białego".  Celem głównym zajęć było kształtowanie patryiotycznych postaw i poczucia przynależności narodowej.

Przedszkolaki wzbogaciły swoją wiedzię na temat ojczyzny,  poznały jej tradycję, kulturę

i symbole narodowe.

Podczas zajęć dzieci ułożyły z puzzli mapę polski, rozwiązywały rebusy, ozdabiały patriotyczne obrazki.

Na podsumowanie dnia,  został przeprowadzony quiz wiedzy o Polsce- zagadki słowne.

Agata Ruszkowska

Magdalena Wieczorek

Renata Wałejko

KLIKNIĘCIE W ZDJĘCIE PRZEKIEROWUJE DO GALERII

Spotkanie z przedstawicielami Fundacji Na Rzecz Osób Niewidomych Labrador - Pies Przewodnik.

opublikowane: 12 lis 2017, 20:15 przez Jerzy Kot

Kolejne spotkanie z niezwykłym psem i jego opiekunem.
Tym razem nasze zaproszenie przyjęli pani Kasia Domańska ze swoim pupilem Sambą i pani Irena Semmler - hodowca labradorów - psów przygotowywanych do pracy z osobami niewidomymi i zarazem przedstawiciel Fundacji Na Rzecz Osób Niewidomych Labrador - Pies Przewodnik.
Dzięki spotkaniu z Paniami mieliśmy okazję poznać historię współpracy pani Kasi ,która jest osobą niewidomą i jej suczki Samby, która na co dzień z nią mieszka i w wielu sytuacjach życiowych pomaga swojej opiekunce. Przepiękna opowieść o tej niezwykłej więzi jaka może łączyć człowieka i psa niesamowicie nas wzruszyła i zaciekawiła.
Od pani Ireny Semmler dowiedzieliśmy się natomiast, jak przygotowuje się psy do pracy z osobami niewidomymi, jak wygląda ich szkolenie, jakimi muszą się charakteryzować cechami i jak ważne jest dopasowanie się przyszłego opiekuna i pieska do siebie.
Dowiedzieliśmy się też tego na czym polega rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i niedowidzących  realizowana dzięki szkoleniu i przekazywaniu nieodpłatnie tym osobom psów przewodników. Każdego roku fundacja podejmuje próby wyszkolenia 5 psów przewodników.
A jak wygląda dzień takiego psa można obejrzeć w prezentowanym przez fundację filmiku.
Zapraszamy do obejrzenia.

Film z YouTube

KLIKNIECIE W ZDJĘCIE PRZEKIEROWUJE DO GALERII

Wiolinki w SP 4 na spotkaniu z Panią Mają i Hondzią

opublikowane: 12 lis 2017, 20:06 przez Jerzy Kot

Dzięki zaproszeniu i uprzejmości Pani Mai Szwanki  ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Swarzędzu, grupa Wiolinek miała przyjemność uczestniczenia w zajęciach z dogo-terapii. Bohaterką tego dnia była labradorka Honda, pies wyszkolony i przygotowany do pracy z dziećmi, który na co dzień przebywa w klasie razem z chorymi i niepełnosprawnymi  uczniami.

Przedszkolaki były zachwycone od pierwszego momentu, kiedy poznały Hondzię ( tak pieszczotliwie zwraca się do Niej właścicielka ). Wcześniej dzieci zostały przygotowane teoretycznie na takie spotkanie, znały zasady kulturalnego zachowania się, obcowania ze zwierzęciem, konieczności przestrzegania ciszy i spokoju. Jak zwykle Wiolinki nie zawiodły i spisały się na medal. Jednocześnie wykazały się dużą wiedzą z zakresu posiadania i opieki nad psem oraz obowiązków jakie się z tym wiążą. Dzieci dowiedziały się w jaki sposób nie traktować zwierzęcia, a także zdobyły informacje na temat pracy psów w różnych instytucjach i sytuacjach. Podczas zajęć Pani Maja, w znany tylko sobie i niepowtarzalny sposób – łagodnie, empatycznie i z dużą dozą życzliwości – odkrywała  przed dziećmi tajniki pracy z psem – terapeutą. Dzieci mogły karmić i głaskać psa, co dla większości z Nich było zupełnie nowym doświadczeniem i sprawiło Im ogromna przyjemność. Pani Majka pokazała dzieciakom, jak można bawić się z psem, zademonstrowała wspólnie z Hondą wiele sztuczek wywołujących u dzieci lawinę śmiechu. Pies na oczach dzieci  szukał smakołyków ukrytych w specjalnych zabawkach, zbierał obręcze, łapał piłki, przeskakiwał przez właścicielkę. Dzieci zachwycone były tym, że Hondzia błyskawicznie reagowała na polecenia i komendy prowadzącej. W zabawach uczestniczyły na miarę swoich możliwości również podopieczni z klasy Pani Majki. Była to dla nas doskonała lekcja wrażliwości .

Spotkanie było niezwykle aktywne, pełne pozytywnej energii oraz pomogło dzieciom przełamać lęk przed psem.  Hondzią zdobyła nasze serca. Pokochaliśmy Ją od czarnego ogona po czubek mokrego nosaJ, a Pani Majka kolejny raz udowodniła jakim jest cudownym człowiekiem. Przedszkolaki dzięki wizycie w szkole zdobyły kolejne doświadczenie. Otworzyły swoje serca nie tylko na zwierzęta, ale przede wszystkim na drugiego człowieka! Dziękujemy!

Monika Onuchowska-Hertig

Joanna Mazurkiewicz

ZAWODY PŁYWACKIE

opublikowane: 12 lis 2017, 19:57 przez Jerzy Kot

27 października na pływalni w Koziegłowach odbyły się zawody pływackie- Finał Powiatu Poznańskiego w Drużynowym Pływaniu. Reprezentacja naszej szkoły wystawiła dwie 8 osobowe sztafety dziewcząt i chłopców.

Sztafeta dziewcząt w składzie: Zofia Konon, Iga Matuszewska, Zofia Ewertowska, Gabriela Ścibek, Daria Hoffmann, Zuzanna Pilarska, Weronika Stachowiak, Zuzanna Hoffmann zdobyła 8 miejsce w Powiecie. Sztafeta chłopców w składzie: Jan Hoffmann, Maciej Źródelny, Igor Hoffmann, Bartosz Szukalski, Antoni Rogalski, Nikodem Kaus, Bartosz Bojanek i Bartosz Springer zdobyła 11 miejsce w Powiecie.

GRATULUJEMY!!!

Agnieszka Ewertowska

WIĘCEJ ZDJĘĆ W ZAKŁADCE "PROMOCJA ZDROWIA"

Brama Poznania

opublikowane: 8 lis 2017, 15:05 przez Jerzy Kot

Dnia 7. 11.17r dzieci z odziałów przedszkolnych "Żabki" z wychowawcami wybrali się na wycieczkę na poznański Ostrów Tumski. Pierwszym punktem wycieczki były zajęcia warsztatowe  " W rytmie pór roku", które odbyły się w centrum interpretacji dziedzictwa- Brama Poznania. Dzieci  poprzez  obserwację kierowaną,  zabawę parateatralną, rozpoznawanie dzwięków miały możliwość  przekonać się i poznać zwyczaje panujące w czasach pierwszych piastów.  Kolejnym punktem naszej wycieczki,  był spacer po Ostrowie Tumskim i zwiedzanie Poznańskiej Katedry. Największy zachwyt wzbudziła Złota Kaplica.

Magdalena Wieczorek

Agata Ruszkowska

Spotkanie uczniów klasy II c i II d z burmistrzem Swarzędza.

opublikowane: 8 lis 2017, 14:57 przez Jerzy Kot

20 października uczniowie klasy 2 c i 2 d zostali zaproszeni do Swarzędzkiego Ratusza na spotkanie z burmistrzem Swarzędza Panem Marianem Szkudlarkiem. Uczniowie zwiedzili UMiG Swarzędz oraz przeprowadzili wywiad z panem burmistrzem. Zadawali pytania z wielu różnych dziedzin. Pan burmistrz cierpliwie odpowiadał na wszystkie pytania zadawane przez dzieci i podkreślił, że bardzo cieszą go spotkania z najmłodszymi obywatelami naszego miasta. Pokazał też uczniom swój gabinet oraz opowiedział na czym polega jego praca. Każde z dzieci mogło usiąść za biurkiem i przez chwilę poczuć się jak burmistrz Swarzędza. Na spotkaniu nie mogło zabraknąć niespodzianek. Pan burmistrz poczęstował dzieci cukierkami, każdemu podarował pamiątkową pocztówkę Swarzędza ze specjalnymi pozdrowieniami oraz pismo „Prosto z ratusza”. Podczas wizyty uczniowie spotkali się również z innymi pracownikami Urzędu, poznali ich pracę i funkcjonowanie Urzędu. Wizyta była bardzo radosna, przebiegała w miłej i życzliwej atmosferze. To była niezmiernie interesująca lekcja, pozwalająca kształtować od najmłodszych lat postawy obywatelskie.

Jolanta Dębska

Leonarda Leżańska

Fragmenty relacji uczniów klasy 2 c  i  2 d ze spotkania z panem burmistrzem.

Spotkanie z Panem burmistrzem odbyło się w jego gabinecie. Pan burmistrz odpowiedział na  nasze pytania, zrobiliśmy wspólne zdjęcie. ( Emilka 2 c)

Pan burmistrz Marian Szkudlarek przywitał nas serdecznie. Opowiedział o sobie, swojej pracy i o swoim przyjacielu na czterech łapach. Pozwolił nam również sprawdzić jak wygodny jest fotel burmistrza. (Monika 2 c)

Burmistrzem jest pan Marian Szkudlarek, a jego zastępca to pan Tomasz Zwoliński. Zastaliśmy poczęstowani krówkami swarzędzkimi. ( Maja 2 d)

Dowiedziałam się, że pan Burmistrz podejmuje najważniejsze decyzje w sprawie gminy. Pokazał dzieciom swój gabinet i pozwolił usiąść na swoim fotelu. (Oliwia 2 d)

Wizyta u Pana burmistrza bardzo mi się podobała. Pan burmistrz był miły i poczęstował nas krówkami. Zobaczyliśmy jego gabinet i trofea sportowe! ( Diego 2 c)

Dowiedzieliśmy się, że Pan Burmistrz bardzo lubił chodzić do szkoły. (Tomek 2 d)

Burmistrz powiedział o powstaniu większej ilości ścieżek rowerowych. (Jakub 2 d)

Podczas naszej wizyty pan burmistrz opowiadał nam o swojej pracy, a my zadawaliśmy pytania. Dowiedzieliśmy się o planowanej budowie kąpieliska, mogliśmy usiąść w fotelu burmistrza, a także zjedliśmy pyszne krówki. (Paweł 2 c)

Pan Burmistrz był dla nas bardzo miły. (Laura 2 d)

Najbardziej podobało mi się, że mogliśmy sami zadawać pytania. (Amelka 2 d)

Pan burmistrz odpowiedział na wszystkie nasze pytania. Dowiedzieliśmy się o różnych planowanych inwestycjach, takich jak kąpielisko nad jeziorem. Pan burmistrz opowiedział o swoim piesku, z którym chodzi na spacery. Burmistrz bardzo lubi swoja pracę, chociaż czasem są problemy. (Angelika 2 d)

Pan burmistrz przyjął nas bardzo serdecznie i odpowiadał na pytania dzieci. Dowiedzieliśmy się, że nad jeziorem powstanie piękna plaża. (Nadia 2 c)

Zwiedziliśmy cały Urząd. Dowiedziałem się, że flaga Swarzędza jest na Mount Everest. Praca burmistrza jest trudna, ale ciekawa. ( Rafał 2 c)

Pani Hania poprosiła nas żebyśmy znaleźli na mapie naszą szkołę. (Olga 2 c)

Dowiedziałam się, że w Ratuszu można wziąć ślub!  (Zuzia 2 d)

Pracownicy Urzędu oprowadzili nas i pokazali, gdzie możemy zgłosić się z różnymi sprawami, zobaczyliśmy także Salę Ślubów. ( Emilka 2 c)

Podobała mi się muzyka, którą puszcza się podczas ślubów i Sala Ślubów. Mama i tata brali dwa śluby-jeden właśnie w tej sali. (Amelka 2  d)

Zaciekawiła mnie Sala Ślubów, bo była cała biała. (Olga 2 c)

Wizytę u Pana Burmistrz wspominam bardzo miło i chciałabym tam kiedyś wrócić. (Oliwia 2 d)

Było to bardzo ciekawe spotkanie. ( Maja 2 d)

Wycieczka do Urzędu była bardzo interesująca. (Nadia 2c )